✨ وصف مومن ✨
👈 در پیغام قرآنی روز گذشته در آیات ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ سورهء ق خواندیم، دو فرشتهء راست و چپ که ملازم انسانند همهء اعمال او را ثبت می کنند که در این میان روی ثبت سخنان او تأکید شده است. انگاه خواندیم مرگ به سراغ انسان می آید.
ادامه: ( ۲ )
🌹وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ.
و در صور دمیده مى شود. آنروز، روز وعدهء وحشتناک است. ۲۰ ق.
تفسیر: منظور از نفخ صور در اینجا، همان نفخ دوم است، زیرا دو بار در صور دمیده مى شود، نفخهء اول نفخه ایست که در پایان جهان صورت مى گیرد، و همهء انسانها با شنیدن آن مى میرند، و نظام عالم دنیا متلاشى مى شود، و نفخهء دوم نفخه اى است که در آغاز رستاخیز انجام مى گیرد، و با آن، همهء انسانها زنده مى شوند، از قبرها برخاسته و براى حساب و جزا در محضر عدل الهى حاضر مى گردند.
👈 آنگاه به وضعیت انسانها اشاره فرموده است:
🌹وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ.
و هر انسانى (به محشر) مى آید در حالیکه فرشته اى او را (بسوى دادگاه عدل الهى) مى راند و شاهدی همراه اوست. ۲۱ ق.
👈 👈 سائق، او را بسوى دادگاه عدل الهى مى راند، و شاهد بر اعمال او گواهى مى دهد ( یاالله ).
در اینکه سائق و شاهد چه کسانی هستند، تفاسیر متعددی وجود دارد که بهترین آنها دو فرشته هستند که فرشتهء اول مانع از فرار است، و فرشتهء دوم مانع از انکار، و به این ترتیب، هر انسانى در آنروز گرفتار اعمال خویش است، و راه گریزى از جزاء و کیفر وجود ندارد.
👈 سپس به انسان غافل خطاب میشود:
🌹لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ.
تو از این صحنه غافل بودى و ما پرده را از چشم تو کنار زدیم، و امروز چشمت تیزبین است. ۲۲ ق.
🌹 يَوْمَ هُم بَارِزُونَ.
روزى که همه چیز آشکار مى شوند. ۱۶ غافر.
🌹يَوْمَ تَشْهَدُ.
روزى که شهادت می دهند. ۲۴ نور.
🌹يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ.
در آن روز که اسرار نهان (انسان) آشکار مى شود. ۹ طارق.
🌹يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ.
روزی که شاهدان به پا می خیزند.
به همین دلیل، چشمى تیز بین پیدا کرده اى، و بخوبى مى توانى حقائق را درک کنى.
👈 آنگاه:
🌹وَقَالَ قَرِينُهُ هَٰذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ.
فرشته همراه او مى گوید: این نامهء اعمال اوست که نزد من حاضر است! ۲۳ ق.
/ادامه در پیغام فردا إن شاءالله/
✨ حدیث ۴۸ نهج الفصاحه ✨
🌸 پیامبر فرموده اند:
از نفرین مظلوم بترسید حتی اگر
کافر باشد، زیرا در برابر نفرین
مظلوم، پرده و مانعی نیست.