🕊 *تفسیر آیه ۲۶ سوره اعراف* 🕊
🍃 *يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاساً يُوَارِي سَوْءَاتِكُمْ وَرِيشاً وَلِبَاسُ التَّقْوَيَ ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ*🍃
*ترجمه :*
🍃 *اى فرزندان آدم! همانا بر شما لباسى فروفرستاديم تا هم زشتى (برهنگى) شما را بپوشاند و هم زيورى باشد، و(لى) لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانه هاى خداست، باشد كه آنان پند گيرند (و متذكّر شوند).*🍃
*پس از نقل داستان حضرت آدم، خداوند در اين سوره چهار بار (در اين آيه و آيات ۲۷، ۳۱ و ۳۵)، فرزندان آدم و نسل بشر را خطاب قرار داده و به امورى همچون:*
✅ حفظ لباس تقوا،
✅ فريب شيطان را نخوردن،
✅ در خوراكى ها و آشاميدنى ها و
✅ تجمّلات اسراف نكردن و
✅ پذيرفتن دعوت انبيا،
سفارش نموده است.
«ريش»، به معناى پر پرندگان است كه براى آنها، هم پوشش است و هم وسيله ى زيبايى، همچنين به لباسى كه براى انسان نوعى زينت به حساب آيد، ريش گفته مى شود.
*همه ى نعمت ها به دست خداوند است و از خزينه ى غيب الهى سرازير مى شود، چنانكه خداوند مى فرمايد:* «و اِنْ من شى ء الاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم» هيچ چيز نيست، جز آنكه گنجينه هاى آن نزد ماست و جز به اندازه معلوم، فرو نمى فرستيم. و مى فرمايد: «وانزلنا الحديد» ، «وانزل لكم من الانعام...» ، پس مراد از نزولِ لباس از سوى خداوند، آفرينش و قرار دادن آن در اختيار انسان است. «أنزلنا عليكم لباساً»
*مراد از «لباس التّقوى»، لباسى است كه بر اساس*
✅ تقوا،
✅ تواضع،
✅ پاكى و
✅پاكدامنى
*باشد و به هر يك از*
✅ خشيت،
✅ طاعت،
✅ عفّت،
✅ حيا و
✅ عمل صالح
*نيز تعبير شده است.*
📌 *پیام ها*
🌿 توجّه به نعمت هاى الهى، عامل عشق به خدا ودورى از غفلت است. «قد انزلنا عليكم... لعلّهم يذّكّرون»
🌿 لباس، زمانى نعمت الهى است كه بدن را بپوشاند. «يوارى سواتكم»
🌿 گرچه در تهيّه ى لباس، علاوه بر عوامل طبيعى انسان ها نيز تلاش مى كنند، ولى همه ى اينها به دست خداست. «انزلنا عليكم لباساً»
🌿 پوشش وپوشاندن كار خداست، «انزلنا عليكم لباساً يوارى»، ولى برهنگى و برهنه كردن كار شيطان است. «فوسوس... ليبدى لهما ما ورى عنهما من سواتهما»
🌿 لباس، نعمت الهى است، «لباساً يوارى» و برهنگى و خلع لباس، كيفر گناه. «فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءاتهما»
🌿 پوشش و آراستگى با پوشاك و لباس هاى زيبا، مطلوب و محبوب خداوند است. «قد انزلنا عليكم لباساً... و ريشاً» آراستن و زينت و بهره بردن از لباس هاى زيبا تا آنجا كه به اسراف كشيده نشود، مانعى ندارد.
🌿 معنويّت در كنار مادّيت، تقوا در كنار زينت لازم است. «ريشاً و لباس التّقوى»، و گرنه لباس مى تواند وسيله ى اسراف، تكبّر، فساد، خودنمايى، مدپرستى، شهوترانى، فخرفروشى و امثال آن شود.
🌿 آن گونه كه در لباس مادى، پوشش عيوب، حفاظت از سرما و گرما و زيبايى مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عيوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مايه ى زيبايى معنوى انسان مى باشد. «لباس التّقوى»
🌿 از خاك، پنبه مى رويد، از علف كه خوراك حيوان است پشم توليد مى شود و از آب دهان كرم، ابريشم، اينها همه از آيات الهى است كه مى تواند مايه ى تذكّر و بيدارى انسان باشد. «ذلك من آيات اللّه لعلّهم يذّكّرون»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️