🍃فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلاً جَسَداً لَّهُ خُوَارٌ فَقَالُواْ هَذَآ إِلَهُکُمْ وَ إِلَهُ مُوسَى‏ فَنَسِىَ 🍃أَفَلَا یَرَوْنَ أَلَّا یَرْجِعُ إِلَیْهِمْ قَوْلًا وَلَا یَمْلِکُ لَهُمْ ضَرّاً وَلَا نَفْعاً‏ 🔹پیام ها ۱- هنرى که با جامعه‏ شناسى و روان‌شناسى همراه باشد، مؤثّرتر است. «فاخرج لهم عجلاً» (عامل موفّقیت سریع سامرى در جلب توجّه بنى ‏اسرائیل، شناختِ زمینه‏ هاى بت‏‌پرستى و گاو پرستى در آن جامعه و حضور نداشتن رهبر بود.) ۲- هنر در اختیار افراد منحرف، همچون تیغ در کف زنگى مست، مهلک و خطرناک است همچون گوساله‏ سامرى. «القى السامرى» ۳- مجسمه ‏سازى، ذوب فلزات و ریخته ‏گرى، سابقه طولانى دارد. «عجلاًجسداً» ۴- بزرگ‏ترین خطرى که هر امّت و انقلابى را تهدید مى ‏کند، ارتجاع، ارتداد و انحراف فرهنگى و عقیدتى است. «هذا الهکم» ۵ - فطرت همه‏ انسان‏ها بر خداپرستى است، انبیا راه صحیح و معبود واقعى را نشان مى‏ دهند، امّا سامرى‏ ها، کج راهه و گوساله‏ ها را. «هذا الهکم» ۶- اگر بزرگان و رهبران قوم با تهمت خراب شوند، راه براى خراب کردن دیگر افراد هموار مى‏ شود. «و اله موسى» ۷- نتیجه‏ فراموش نمودن احکام و دستورات الهى و جداشدن از رهبران دینى، انحراف و بدعاقبتى است. «فنسى» (مى‏ گویند: سامرى از یاران موسى (ع) بود که تعهّدات خویش را در قبال او فراموش کرد.) ۸ - راه و مکتب انبیا، استدلالى و منطقى است. «أفلا یرون... لایملک لهم نفعاً و لا ضرّاً» (عقل مى‏ گوید که معبود انسان باید قدرت جلب منفعت را براى انسان و دفع شرور را از او داشته باشد.) 🍃قرارگاه صالحین دامغان @salehin_damghan