🔅 آیه ۱۴۲ سوره بقره به داستان تغییر قبله اشاره دارد 🔹چون مشرکان مکّه، کعبه را به بتخانه تبدیل کرده بودند، پیامبر اکرم و مسلمانان، سیزده سالى را که بعد از بعثت در مکّه بودند، به سوى کعبه نماز نمى‏ خواندند، تا مبادا گمان شود که آنان به بت‏ها احترام مى‏ گذارند. امّا بعد از هجرت به مدینه، چند ماهى نگذشته بود که یهودیان زبان به اعتراض گشوده و مسلمانان را تحقیر کردند و گفتند: شما رو به قبله ما بیت‏ المقدّس نماز مى‏ خوانید، بنابراین پیرو و دنباله رو ما هستید و از خود استقلال ندارید. 🔹پیامبر اکرم از این اهانت ناراحت شد و هنگام دعا به آسمان نگاه مى ‏کرد، گویا منتظر نزول وحى بود تا آنکه دستور تغییر قبله صادر شد. پیامبر دو رکعت نماز ظهر را به سوى بیت ‏المقدّس خوانده بود که جبرئیل مأمور شد، بازوى پیامبر را گرفته و روى او را به سوى کعبه بگرداند. در نتیجه پیامبر یک نماز را به دو قبله خواند و اکنون نیز در مدینه نام آن محلّ به مسجدِ قبلتَین معروف است. [ 🔹بعد از این ماجرا، یهود ناراحت شده و طبق عادت خود شروع به خرده‏ گیرى کردند. آنها که تا دیروز مى ‏گفتند: مسلمانان استقلال ندارند و پیرو ما هستند، اکنون مى‏ پرسیدند، چرا اینها از قبله‏ ى پیامبران پیشین اعراض کرده ‏اند؟ پیامبر اکرم مأمور شد در جواب آنها پاسخ دهد: مشرق و مغرب از آنِ خداست و خداوند مکان خاصّى ندارد.  🔹آرى، تغییر قبله، نشانه‏ ى حکمت الهى است نه ضعف و جهل او. همچنان که در نظام تکوین، تغییر فصول سال، نشانه‏ ى تدبیر است، نه ضعف یا پشیمانى.  🔹خداوند در همه جا حضور دارد و شرق و غرب عالم از آن اوست. پس جهت ‏گیرى بدن به سوى کعبه، رمز جهت‏ گیرى دل به سوى خداست. چه بسا افرادى به سوى کعبه نماز بگذارند، ولى قبله آنان چیز دیگرى باشد. 🔹 چنانکه خواجه عبداللّه انصارى مى‏ گوید:  قبله شاهان بود، تاج و کمند قبله ارباب دنیا، سیم وزر  قبله صورت‏ پرستان، آب و گِل‏ قبله معنا شناسان، جان ودل  قبله تن‏ پروران، خواب و خورشت‏ قبله انسان، به دانش پرورش  قبله عاشق، وصال بی زوال‏ قبله عارف، کمال ذى‏ الجلال  📝پیام ها ۱- افرادى که هر روز دنبال بهانه‏اى هستند تا از پذیرش حقّ طفره روند، سفیه هستند. «سیقول السفهاء»  ۲- کسى که دست خدا را در وضع یا تغییر احکام بسته بداند، سفیه و سبک مغز است. اعتراض به خداى حکیم ودانا، نشانه ‏ى سفاهت است. «سیقول‏السفهاء»   ۳- مسلمانان باید توطئه‏ ها وشایعات و سؤالات بهانه‏ جویانه‏ ى دشمن را پیش‏بینى کرده وبا پاسخ به آنها، از نفوذ وگسترش آن پیشگیرى نمایند. «سیقول... قل»  ۴- اصل سؤال کردن مورد انتقاد نیست، روحیّه سؤال کننده مورد انتقاد است که از روى اعتراض و اشکال‏ تراشى مى‏ پرسد. «ما ولاّهم عن قبلتهم»   ۵ - قداست و کرامت مکان‏ها و زمان‏ها، وابسته به عنایت پروردگار است، نه چیز دیگر. «لِلّه المشرق و المغرب»  ۶- تغییر قبله، یکى از نشانه‏ هاى پیامبر اسلام در کتب آسمانى بود، لذا براى بعضى وسیله‏ى هدایت شد. «یهدى به من یشاء»  همانگونه که در روایات به کسى که آخرت خویش را فداى دنیا کند مجنون، و به پیروان رهبر فاسد فقیر، و آن کس که دین خود را از دست بدهد، غارت زده گفته شده است.  💠 پیام صفحه ۲۲ قرآن ⚜ قرارگاه یاوران ولایت دامغان @yavarane_velayat_damghan