#در_محضر_دوست
🔅 آیات ۲۹_۳۰ سوره انعام به خطاب خداوند به کافران در قیامت اشاره دارد.
✳️ در آیه ۲۷ و ۳۰، دو بار کلمه «و لو ترى» تکرار شده است تا صحنه هاى سخت قیامت را ترسیم و گامى براى هدایت مردم باشد.
✳️ طبق آیه ۳۰ خداوند با مجرم سخن مى گوید. ولى بعضى آیات، سخن گفتن خدارا با آنان نفى مى کند. «لایکلّمهم اللَّه»، این مطلب یا اشاره به مواقف و صحنه هاى مختلف در قیامت است، و یا آنکه مراد آن است که خداوند با آنان کلام طیّب و دلشادکننده نمى گوید.
✳️ در آیه ۲۲، خداوند کفّار را در برابر نفى توحید مؤاخذه نمود: «أین شرکاؤکم» و در آیه ۲۷ به خاطر تکذیب نبوّت مؤاخذه کرد: «لانکذّب بایات ربّنا» و در آیه ۳۰ به سبب انکار قیامت مؤاخذه مى کند. «ألیس هذا بالحقّ»
✳️ اسلام براى انسان ها چند نوع حیات را ترسیم مى کند:
۱- حیات دنیا. «زهرة الحیاة الدّنیا»
۲- حیات برزخى. «من ورائهم برزخ الى یوم یبعثون»
۳- حیات معنوى و هدایت. «دعاکم لما یحییکم»
۴- حیات اجتماعى. «ولکم فى القصاص حیاة»
۵ - حیات طیبه (در سایه قلب آرام و قناعت). «فلنحیّینه حیاة طیّبة»
📝پیام ها
۱- مشرکین، افرادى سطحى نگر و مادّى هستند و محدوده حیات را تنها در همین دنیا مى بینند و منکر رستاخیزند. «اِن هى الاّ حیاتنا الدّنیا»
(اگر در جاى دیگر قرآن مشرکین بت را شفیع خود مى دانند: «هؤلاء شفعاؤنا» مرادشان شفاعت در دنیاست.)
۲- خداوند، پیامبرش را تسلیت و دلجویى مى دهد که همه لجاجتها بى پاسخ نخواهد ماند. «و لوترى»
۳- مجرمان، همانند اسیران ذلیل، بازداشت و نگهداشته مى شوند. «اذ وقفوا»
۴- در قیامت قاضى و بازپرس در درجه اوّل خود خداوند است. «قال ألیس هذا بالحقّ»
۵ - اعترافات کفّار و مشرکان در قیامت، سودى ندارد. «قالوا بلى... فذوقوا»
۶- کفّار، در قیامت بارها سوگند یاد مى کنند. «واللّه ربّنا ما کنّا مشرکین - قالوا بلى و ربّنا»
۷- کیفرهاى قیامت، به خاطر مداومت در کفر و انکار معاد در دنیاست. «و مانحن بمبعوثین... فذوقوا العذاب بما کنتم تکفرون»
💠 پیام صفحه ۱۳۱ قرآن
⚜ قرارگاه یاوران ولایت دامغان
@yavarane_velayat_damghan