1⃣ 🛑 حرف از صلح، این بار در ایام محرم؛ اثر خون سیدالشهدا را کمرنگ نکنیم 🛑 صلح در اسلام استثناست، نه روال جاری 🛑 محال است کسی حسینی باشد، اما زندگی اش سرتاسر مبارزه نباشد 🔻 حجت الاسلام احمد پناهیان ◼️ روز تاسوعا محرم ١۴٠١ مسجد جمکران 🔹شنیدم یکی از خطبا در دهه محرم گفته اند یکی از راههای کسب موفقیت نبرد و مبارزه است، اما همیشه موفقیت با نبرد و مبارزه نیست، موفقیت با صلح هم بدست می آید. صرف نظر از اینکه محرم و حماسه امام حسین علیه السلام چه ارتباطی با صلح پیدا می کند که موضوع بحث شود، اما آنجا که امام حسن علیه السلام می پذیرند این جام زهر را سر بکشند، شرایط یک شرایط پیروزمندانه و موفقیت آمیزی نیست. شرایط بسیار بدی برای جامعه اسلامی است که امامشان را تنها می گذارند، و امامشان مجبور می شوند برای حفظ عده قلیل یاران و شیعیان صلح کنند. امام حسن علیه السلام فرمود اگر چهارده نفر یار داشتم، از مبارزه دست بر نمیداشتم و صلح نمیکردم. 🔸بُعِثْتُ بِالْجِهَادِ وَ لَمْ أُبْعَثْ بِالزُّرَّاعِ. بعثت مرغمة ومرحمة. بُعِثتُ لرَفعِ قَومٍ و وَضعِ آخَرينَ. اینها تعبیرات رسول خداست. من مبعوث شدم برای درگیر شدن. کربلا تحقق تام و تمام اسلام محمدی است. فرمود أسِيرُ بِسيرَةِ جَدّي وَ أبي. این سیره رسول الله صلی الله علیه و آله است. این شیوه مختص اباعبدالله علیه السلام نبود که بگوییم سایر ائمه شیوه دیگری داشتند. اباعبدالله علیه السلام فرمود لکم فی أسوة. امام حسین علیه السلام و قیام عاشورا الگوی ماست. مبارزه باید ادامه پیدا کند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود مهدی ما به سنت من قیام می کند، یعنی شمشیر و مبارزه. 🔹این سالها خیلی ها سعی کردند بگویند امام حسین علیه السلام اصلا قیام نکرد. بدتر از این نمی شود قیام عاشورا را تحریف کرد. خاصیت و اصل قیام عاشورا را از آن بگیریم. بله، امام در روز عاشورا به مردم کوفه و لشکریان فرمود اگر نمی خواهید من حاضرم برگردم. این خطاب به مردم بود، و برای اتمام حجت با آنها بود؛ نه اینکه امام خطاب به یزید این سخن را بفرمایند. حتی به عمر سعد و سران لشکر کوفه هم این سخن را نگفتند. اگر هم امام از کربلا برمیگشتند، بنای صلح و سازش با یزید را نداشتند. جهاد و مبارزه مأموریت امام حسین علیه السلام است: أَنِ اخْرُجْ بِقَوْمٍ إِلَى الشَّهَادَةِ. اثر خون سیدالشهدا علیه السلام را کمرنگ و خنثی نکنیم. هر از چندگاهی آن هم در ایام محرم یک زمزمه برای صلح بلند شود. 🔸رهبرانقلاب در ماجرای صلح امام حسن علیه السلام گفتند: صلح در اسلام یک استثناست، نه یک روال جاری. اینکه بگوییم ما دو راه داریم، یا بجنگیم یا صلح کنیم، این غلط است. امام حسین علیه السلام بطلان این حرف را ثابت کردند. فرمود: إنَّ الدَّعيَّ ابنَ الدَّعيِّ قَد رَكَّزَ بَينَ اثنَتينِ بَينَ السُلَّهِ وَالذِلَّةِ. صلح و سازش یک راه نیست. راه مشخص است: وَهَيهاتَ مِنّا الذِلَّةُ. عاشورا راه را تا قیامت برای ما مشخص کرده. در این سالها، برخی گفتند اباعبدالله علیه السلام روز تاسوعا رفت که مذاکره کند و با میانجی گری قضیه حل و فصل شود. گفت امروز ما باید مشی و روش امام حسن علیه السلام در صلح را در پیش بگیریم. امام حسن علیه السلام هم اگر یاران و شرایط اباعبدالله علیه السلام را داشت، حتما قیام می کرد؛ تردید نکنیم. 🔹وَهَيهاتَ مِنّا الذِلَّةُ. ذلت یعنی ترک مبارزه و قیام و رویارویی با کفر و استکبار. در این سالها خیلی ها سعی کردند مردم ما را از ادامه انقلاب اسلامی منصرف کنند، اما نتوانستند. چون خدای متعال بنا دارد در آخرالزمان پرچم اباعبدالله علیه السلام را بلند کند. فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ. این خواست خداست؛ حال عده ای باور نکنند. مهم این است که ما پیام عاشورا را همانطور که هست دریافت کنیم و بفهمیم، و به نسل های بعد منتقل کنیم. 🔸محال است کسی حسینی باشد، اما زندگی اش جهادی و سرتاسر مبارزه نباشد. کسیکه اینگونه زندگی کند حسینی نیست. عاشورا سرنوشت زندگی ما را تعیین کرد. عاشورا درس چگونه مردن نیست، درس چگونه زندگی کردن است. عاشورا حیات ماست. لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ. هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) @mohebbin_net