🔽 علامه نهاوندی در کتاب خزینة الجواهر حکمت‌هایی را درباب ذکر کرده و می‌نویسد: 1. حکمت اول در صلوات حق تعالی بر آن حضرت آن است که به امت بفهماند که حق تعالی با وجود بی نیازی و استغنای ذاتش، بر آن حضرت می فرستد. پس مؤمنان با حاجت به شفاعت آن حضرت علیه السلام اولی هستند که بر آن جناب بفرستند. 2. حکمت دیگر این است که امت، ادای بعضی از حقوق آن حضرت را کرده باشند. 3. حق تعالی چون به رسول خود فرستاد، یعنی این که بزرگان خود را فراموش نکرد «هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیکمْ وَمَلاَئِکتُهُ» تا بدانید وقتی که در دنیا به یاد کرد، فردا نیز در قیامت امید آن است که به رحمت و مغفرت نیز یاد کند و ما را به برکت آن حضرت، فرو نگذارد. 🔹روح انسان به واسطه ضعف، استعداد قبول انوار الاهیة را ندارد، مگر وقتی که یک سنخیت میان خود و ارواح انبیا ایجاد کند تا انوار فایضه از عالم‌غیب بر ارواح انبیا منعکس بر وی شود و استحکام علاقه ایشان به روح مقدّس نبوی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به واسطه استفاضه انوار مقدس، موقوف به واسطه است که بر آن حضرت می فرستد. این جاست که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «نزدیک ترین افراد به من در روز قیامت کسی است که بیش تر بر من صلوات بفرستد». (📚خزینة‌الجواهر فی زینة‌المنابر) کانال اختصاصی صلوات را دنبال کنید : @sallavat