🔅🔅🔅 📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت دوم ▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود. 🍀🍀🍀 ▪️چیزی که برای من خیلی شگفت آور است در باب حضرت امام این رساله را ایشان در 28 سالگی نوشتند و حتی ما می‌توانیم حدس بزنیم ایشان از کی شروع کردند فلسفه را و چه زمانی عرفان را خواندند. این که دارند این را می‌نگارند دو سال است که خدمت مرحوم آقای شاه آبادی هست دقت می‌کنید این حدودها است. سرمایه قبلیشان هم منظومه ای است که خواندند و بعد اندکی از اسفار که خدمت آقای رفیعی قزوینی خواندند. این مقدار. برای من اینی که شگفت آور است این است. تمام آن معیارهای اجتهادی که می‌گوییم در همین رساله ما می‌توانیم پیدا کنیم. برام خیلی خیلی تعجب آور است که در 28 سالگی که ایشان الان وقتی شما نگاه کنید در باب فیض اقدس تحلیل خاصش را دارد. بنده تا آخر بحث‌های ایشان بودم همه کتابها تا این اواخر کار که داشتند و هر جایی تقریر که هست کتابها نگاه کردم دیدم همان که بعدها به صورت تقریرات گفته می‌شود در همین کتاب وجود دارد. تقریرهای نوی ایشان در مورد فیض اقدس مخصوص خودشان است. کسانی که کار قیصری را دیده باشند می‌دانند فیض اقدس اصلاً این تحلیل در آنجا به این شکل وجود ندارد. در باب مشیت مطلقه گرچه از سفرة اندیشه‌های صدرایی استفاده شده ولی می‌توانیم باز بگوییم چیز عجیبی دارد اینجا روی می‌دهد حالا من نمی‌خواهم وارد جزئیات بشوم. ▪️ از این جهت هم تقریرهای نو، هم آن نظام منسجمی که عرض کردم لذا منسجم و ما می‌توانیم در همین کتاب ببینیم. یعنی از اول دست بر قضا یکی از این کتابهایی که حضرت امام تمام دیدگاه هایش را به شکل نظام مند گفته همین کتاب است یعنی این کتاب مصباح الهدایه از مقام ذات شروع می‌کند و احدیت و فیض اقدس و به یک لحاظ مطرح می‌کند و می‌رسد به اسم الله و اعیان ثابته و مشیت مطلقه و عقل اول و به همین شکل می‌آید تا پایینترین ساحت است. این کتاب از این جهت خیلی مغتنم است. یعنی یک دستگاه نظام مند اندیشه حضرت امام می‌توانید شما پیدا کنید. بعدها حضرت امام همین را در جاهای دیگر گزارش کرده یعنی چند جای دیگر هم هست. در چهل حدیث هست تو جاهای دیگر هم دیده ام حتی در کتاب به اصطلاح تعلیقات و مصباح و فصوص هم هست. آنجا لابلایش می‌توانیم پیدا کنیم و اینجا مفصل تر است. ▪️عرضم این است این نگاه اجتهادی که بتواند هم تقریر نو باشد هم دستگاه نظام مند باشد و هم تفریعات باشد چنین چیزی برای من شگفت آور است. در کار ایشان می‌بینم در همین مصباح الهدایه در 28 سالگی یعنی مجتهد در عرفان نظری به معنای دقیقش در 28 سالگی هستند. هر چند شرح دیگر را افزود. من خیلی از بزرگواران را می‌بینم در عینی که در عرفان نظری قوی هستند قلمشان قلم ساحت عرفان نظری نیست. ولی در مورد حضرت امام این را همیشه گفت و خیلی هم شگفت آور است اصلاً هیچ کوتاه نیامدند قلم همان قلم عرفان نظری است که می‌تواند داشته باشد. یعنی هیچ جا حتی از بحث‌های فلسفی سوم و دوم از فضای عرفان نظری در نیامدند و قلم عرفان نظری، این هم یکی از ویژگی‌های حضرت امام است. این یک نکته... ادامه دارد... @salmanraoofi