11 🔅🔅🔅 📐 و این روایات فراوانی دارد که «الشِّرْكَةُ فِي الْمُلْكِ تُؤَدِّي إِلَى الِاضْطِرَاب‏» امیرالمؤمنین سلام الله علیه می‌فرمایند. یا فرموده است که در صحیحه‌ی حسین بن ابی العلاء «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع تَكُونُ الْأَرْضُ لَيْسَ فِيهَا إِمَامٌ قَالَ لَا قُلْتُ يَكُونُ إِمَامَانِ قَالَ لَا إِلَّا وَ أَحَدُهُمَا صَامِتٌ» و در سیره‌شان هم که نگاه می‌کنیم مولا امیرالمؤمنین سلام الله علیه با کمال علم و تقوا و عصمت و همه‌ی فضایل انسانی که ؟؟؟ است بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، می‌بینید در زمان رسول خدا هیچ اعمال ولایتی ایشان ندارد یا سید الشهداء سلام الله علیه در زمان ولایت برادر بزرگوارشان امام مجتبی سلام الله علیهما هیچ کاری نمی‌کنند، همه ارجاع به او، خودشان تحت ولایت او قرار داشتند این یک امر مسلمی است عقلی، عقلائی و شرعی، پس بنابراین اگر بخواهیم بگوییم به نحو عام استغراقی این دو جهت برای کلّ فقها که در عصر واحد جعل شده است این موجب فساد هست و لایُمکن المسیر الیه، بله در زمانی که معاذ الله یک فقیه وجود داشته باشد جامع شرایط، البته آن‌جا مشکلی پیش نمی‌آید. این صورت اول. 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: خب آن که شارع فرض این است که نفرموده لکلّ منطقةٍ،‌ بله هیچ نفرموده این بیان اگر باشد یک فقیه هم توی پاکستان باشد یکی هم مثلاً فرض کنید توی اندونزی باشد این‌ها همه خدا برای همه ولایت قرار داده قیدی که ندارد ما از کجا بیاییم قید ؟؟؟ 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: نه آن‌ها که وکالت دارند آن‌ها که اشکالی ندارد آن فقیه واحدی که ؟؟؟ وکیل داشته باشد می‌تواند کسانی را نصب کند قیّم نصب کند چه کند مثل رئیس جمهوری که یا نخست‌وزیری که بالاخره استاندار دارد فرماندار دارد بخش‌دار دارد و همین‌طور، آن‌ها اشکالی ندارد ولی همه‌ی این‌ کارها به آن رأس هرم برمی‌گردد آن ولایت اوست که این ولایت‌ او منتشر می‌شود در کارگزارانش، اما صورت ثانی، صورت ثانی این بود که ولایت مال همه باشد اما به اتفاق، این‌طور بود دیگر. 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: ؟؟؟ ولکن إعمال ولایت فقط برای یکی باشد بله. ⏪ این اشکالی که این‌جا مطرح می‌کنند این هست که خب آیا شارع طریقی برای آن یک نفر قرار داده یا نداده؟ به یک نفر از این‌ها، طریق قرار داده یا نداده؟ اگر طریق قرار نداده باشد خب ؟؟؟ اگر طرق قرار داده است این طریق چه هست؟ گفته مثلاً اگر فرموده باشد هر کسی اعلم است، اعملیت طریق باشد، هر کسی اعلم هست یا افقه هست یا ؟؟؟ هست. خب این یک راهی است راه خوبی هم هست الان من المعاصرین هم بعضی قائل به همین هستند که ولایت مال اعلم فقهاست اما اشکال این است که خب خیلی وقت‌ها ما اعلم نداریم همه در رتبه واحده هستند، در صورتی که اعلمی وجود نداشته باشد، ده تا فقیه داریم همه در درجه‌ی واحدند در مستوای واحدند این‌جا چه می‌شود؟ برای یکی از این‌ها ؟؟؟ پس این اعلمیت نمی‌تواند یک طریق همه‌جایی و همه ... و برای کل ازمنه و امصار و همه‌جا باشد. علاوه بر این که امت و اهل خبره در تعیین اعلم همیشه‌ی زمان‌ها این اختلاف وجود داشته. یکی می‌گوید آن اعلم است یکی می‌گوید آن اعلم است گاهی هم اعلم را کسی می‌دانند که نه اسمی دارد و نه رسمی دارد، نه معروف بین خواص است. این مرحوم امام قدس سره یک آقای حاج شیخ رضی تبریزی بودند آن‌ را اعلم می‌دانستند خانم‌شان را مقلّد او کرده بودند یک آدم متروکه، که کسی نمی‌شناخت ایشان را، حالا این آدم‌های به نام توی حوزه و فلان و این‌ها، ولی نظر شریف ایشان این بود که این آقا اعلم است ... 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: همان اوایل ... 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: و الله العالم حالا شاید لازم نیست اعلم نباشد حالا شاید ؟؟؟ ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi