بسم الله الرحمن الرحیم ☑️درآمدی بر موضوع حجاب و عفاف پ جهاد تبیین به مناسبت هفته عفاف و حجاب 🟢قسمت سوم ⏯موضوع : نسبت حیا و عفاف و حجاب _«حیا »مهار نفس بر اثر حضور و نظارت ناظر است.و پاکدامنی ،پرهیزگاری درونی و نفسانی ،عفاف نامیده می شود.این دو ،قوه شهوت را به کمک عقل و وحی الهی کنترل می کنند تا حجاب ،بعنوان تنظیم کننده روابط زن و مرد عامل سعادت فردی و اجتماعی ،در رفتار بیرونی در جامعه تحقق یابد. _نسبت حیا ،عفاف و حجاب چنین تبیین شده است:با دقت در آیات قرآن و احادیث معصومان میتوان فهمید که بین سه مقوله حیا و عفاف و حجاب رابطه تولیدی سببی و مسببی وجود دارد ؛به این ترتیب که نخست ،حیا و شرم سبب و سرچشمه پیدایش عفت و پاکدامنی می گردد و عفت و پاکدامنی نیز به نوبه خود منشأ پیدایش مقوله حجاب و پوشش میشود. _از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده است:« سبب العفه الحیاء»یعنی سبب عفت ،حیا و شرم است.و در روایت دیگری نقل شده است « ثمره الحیاء العفه »یعنی ثمره و نتیجه حیا ،عفت و پاکدامنی است. _ایت الله جوادی آملی در باره ارتباط و نسبت عفاف و حجاب مینویسد: الف: عفاف و حجاب سیرت و صورت متعامل و متقابل انسان فضیلت محور است...مقدار رقیقی از عفاف ،مایه احترام به حجاب شده و رعایت حجاب ،پایه تحکیم عفاف خواهد بود...پرده داری عفیفانه ،مانع پرده دری هتاکانه است.عفیف که فرهنگ بان عفت است ،از بی حجابی و بدحجابی رنگ می برد.ان ملکه مستور ،عامل این ملک محجوب است. ب: حجاب که یک امر طبیعی است ،مانع دیدن و شنیدن و برخورد بدنی است ؛ ولی عفاف که یک امر فرا طبیعی است ،مانع خواسته برخواسته از هوا و حاجب گرایش قلبی است...بر اساس« تفسیر انسان به انسان »بی حجابی یا بدحجابی ،هرچند آثار شومی به بار می آورد ؛لیکن بدترین اثر آن آسیبی است که به حرم هویت انسان می رسد ؛ زیرا غیرت ،یکی از عناصر محوری کمال بشری است و معنای آن غیرت زدایی است.به طوری که نه قلمرو شخصی غیر ،تجاوز شود ،نه تعدی غیر،به حریم شخصی خویش را تحمل کند ج: عفاف که به معنای بسنده کردن به مقدار حلال و پرهیز از زیاده خواهی است.جامع فضلیت مالی و غریزی است.عفت، ضامن سلامت دل یا کاشف ازان است...لزوم پرهیز از جاذبه رفتاری،گفتاری و کرداری ،حجاب مناسبی برای پیدایش ملکه عفاف و نگهداری آن است. د: لازم است عنایت شود که عفاف و حجاب،نه ویژه زنان است نه خصیصه مردان ،بلکه هر دو گروه ،باید کمال خود را در عفاف و جمال خویش را در حجاب جستجو کنند. _جان کلام اینکه حجاب به مفهوم پوشش و حریم و حائل بین زن و مرد در دو بعد ایجابی و سلبی از اصول فطری انسان است که در شریعت محمدی( صلی الله علیه و آله) قوانین آن آمده است و رعایت آن باعث قرب الهی و نظم اجتماعی و شکل گیری زندگی حقیقی می شود.حیا و اساس حضور ناظری همچون خدای تبارک و تعالی زمینه ساز عفت می شود. _بنابراین ،این اصل مهم و قانون الهی ،ریشه در عفت درونی دارد تا ظهور بیرونی حجاب را شکل دهد و به عبارتی حجاب ،روشی است براساس ارزش عفت که تنظیم کننده روابط زن و مرد در جامعه اسلامی است و هم چنین ،روشی است برای شکوفایی فطرت الهی و تحقق انسانیت تا بوی خوش و زیبای فرشته گونه حجاب ،زندگی اجتماعی و تعاملات آن را زیبا سازد... ✒️ سهراب خلیلی تیرماه ۱۴۰۲