⚫️فلسفۀ سير سيّدالشّهدا (ع) بر طريق عادى
▪️الف. امتحان مردم
لزوم ابتلا و امتحان همۀ افراد بشر در طول تاريخ ،كه جز از طريق عادى امكانپذير نيست... امتحان، ابتلا و اختبار در برنامۀ الهى و زندگى بشر، از آغاز تا پايان بوده و خواهد بود. اين، سنّتى است كه پروردگار براى تمييز حقّ از باطل و خبيث از طيّب قرار داده است. يكى از اين موارد، ابتلا و امتحان مردم زمانِ سيّدالشّهدا- ع- به واقعۀ كربلا است.
▪️
ب. حركت بر طريق اسباب ظاهرى
مأمور بودن وى (سیدالشهداء) به سير بر طريق عادىِ اسباب و مسبّبات است كه تمامى امور بر طبق آن پياده شده اند و اين، نسبت به ابتلا و امتحان به حسب ظاهر ممكن نيست، مگر در برخورد امور صالح و ناصالح، و مظاهر نور و طاغوت... بنابر قانون امتحان است كه هر كس با انتخاب طرف مورد پسند خود، باطن خود را آشكار، و راه خود را به سوى بهشت يا دوزخ انتخاب مى كند.
▪️ج. اتمام حجّت بر مردم
از برخى سخنان حضرت با لشكريان يزيد، به خصوص با سران كفر هم چون عمربن سعد و شمر، علاوه بر اين كه اين دو نحوه بيان (امتحان و ابتلا و طريق اسباب و مسبّبات) از آن ها به خوبى مشهود است، بر اتمام حجّت نيز تأكيد شده است تا در پيشگاه الهى ادّعا نكنند كه ما نمى دانستيم. ...و از سوى ديگر اين كه مبادا افراد انگشت شمارى هم چون حرّبن يزيد رياحى- كه انوارى از ايمان و محبّت اهلبيت- ع- در قلوب شان تابيده است- در ميان لشكر باشند و تبليغ نشده باشند
▪️د. الگو شدن قيام سيّدالشّهدا -ع-
الگو بودن آن نهضت براى همۀ مصلحان و شيعيان آن حضرت در طول تاريخ؛ چنان چه آن حركت بر خلاف مجراى عادى بود، هرگز براى آيندگان- كه در مقام ولايت و عصمت در حدّ آن بزرگوار نبودند- نمى توانست سرمشق باشد؛ چنان كه خود حضرت در نامه اى كه به سران كوفه مرقوم نمود، به اين اصل كلّى اشاره فرمود.
به همين دليل است كه بعد از ايشان، در طى قرن هاى متمادى، نهضت هاى زيادى در سراسر كشورهاى اسلامى به وقوع پيوست كه شعار همۀ آن ها «يالثاراتِ الْحُسَيْنِ» و خون خواهى سيّدالشّهدا- ع- و پيروى از ايشان بود.
📚منتخبی از کتاب شریف
#فروغ_شهادت
https://eitaa.com/daftaremarefat