💠داستان ؛ تفسیر ایاک نعبد!!! در كتاب «نشان از بی‌نشان‌ها» نقل شده است كه شخصی در زمان هارون الرشید تفسیری نوشته بود. در راه با بهلول عاقل، روبه‌رو شد. بهلول پرسید، فلانی كجا می‌روی؟ گفت: تفسیر نوشته‌ام، اول می‌برم هارون‌الرشید ببیند. بهلول گفت، به به! چه كار خوبی كرده‌ای من یك تفسیر می‌خواستم تا تفسیر «ایاك نعبد و ایاك نستعین» را مطالعه كنم. بده ببینم چگونه تفسیر نموده‌ای. آن شخص قدری فكر كرد. از آن‌جا به منزلش برگشت. بهلول گفت، چرا برگشتی و به كجا می‌روی؟ گفت، آن‌جا كه مرا فرستادی. ایاك نعبد در زبان دل در خیال این و آن كفر است اگر گویی یكی شرك است اگر گویی دو تا آن شخص كه تفسیر را اول برای هارون الرّشید می‌برد، غرض دنیایی و مادّی داشت و الاّ هارون الرشید چه می‌فهمد كه تفسیر یعنی چه. برای دنیا اول به نزد هارون می‌برد. اعمال باید برای خدا باشد نه برای هارون الرّشید ملعون. اعمال باید برای رضای الهی باشد نه برای ریا و جاه طلبی و دنیا طلبی و انتفاع. 💠داستان؛ رفعت و بلندی کلمه الاخلاص دركتاب( اسرار عبادات) آیة الله جوادی آملی از توحید صدوق 1 نقل شده است: روزی امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَإِنِّی بِطُرُقِ السَّمَاوَاتِ أَخْبَرُ مِنْكُمْ بِطُرُقِ الْأَرْضِ». قبل از آن كه مرا از دست بدهیداز من بپرسید. زیرا من به راه های آسمان آن قدر دانا‌ترم كه شما به راه های زمین آن قدر دانا نیستید. كسی برخاست و عرض كرد، یا علی! از آن جا كه ایستاده‌اید تا عرش خداوند چقدر راه است؟ حضرت فرمودند: سوالت برای یادگیری باشد نه برای تعنّت، و اما این كه سؤال كردی از این‌جا تا عرش چقدر راه و چقدر فاصله است ؟ اگر گوینده‌ای با اخلاص این كلمه طیبه لا اله الاّ الله را بگوید تا به عرش خدا راه دارد. (ضمیر طاهر مؤمن عرش و فرش را طی می‌كند چون قلب المؤمن عرش الرّحمن است.) 💠داستان؛ ارزش انگشتر علی(ع) آن چه از آیات و روایات استفاده می‌شود این است كه جوهره عمل هر كس نیت اوست، و ارزش نیت هر انسانی هم به قدر خلوص اوست و انسان در قیامت با نیتش محشور خواهد شد. اگر برای انفاق یك انگشتر از جانب علی(ع)آیه ولایت نازل می‌شود و برای چند قرص نان سوره هل اتی نازل می‌گردد دلیلش آن است كه قرآن مجید می‌فرماید:« إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» انسان/5. ما شما را بخاطر خدا اطعام میكنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمی‏خواهیم‏. این صحیح نیست كه بعضی گفته‌اند (تفسیر جامع ،ج۲،ص۲۳۰)انگشتر حضرت علی (ع)كه در حال ركوع به سائل داده بود معادل خراج شامات بود. اگر این گونه باشد باید قیمت چند قرص نان جوین هم خراج عراقین باشد. بنابراین نیت خالص و كیفیت كار حضرت علی(ع) به آن انگشتر عظمت بخشیده است نه كمیت كار او. ــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.جوادی آملی، اخلاق در قرآن، ج۱، ص۷۵. ۲. طباطبایی٬‌ المیزان، ج۳، ص۱۶۲. ۳. بحارالانوار،ج۳،ص۱۳ ۴. وسائل الشيعة ،ج۱، ص۳۴ ۵. بحارالانوار، ج ۷۰، ص۲۵۳. ۶. بحارالانوار، ج۶،(ع)،ص۲۴ ۷.امام خمینی، آداب الصلاة، ص ۱۶۴ ۸.صحیفه سجادیه دعای ۴۴ @sangarkhaki99