🟣 واگذاشتن کارها به
#خدا 🟣
#قرآن
🟢 «فَسَتَذْکُرُونَ ما أقُولُ لَکُمْ وَ أُفَوِّضُ أمْرِی إلَی اللّهِ [۱] إنَّ اللّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ». [۲]
#حدیث
🟡 الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: عَجِبتُ لِمَن فَزِعَ مِن أربَعٍ کیفَ لا یَفزَعُ إلی أربَعٍ؟! عَجِبتُ لِمَن خاف کیفَ لا یَفزَعُ إلی قولِهِ عَزَّ و جلَّ: «حَسْبُنا اللّهُ و نِعمَ الوَکیلُ» [۳]؟! فإنّی سَمِعتُ اللّهَ جلَّ جلالُهُ یقولُ بِعَقِبِها: «فانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللّهِ و فَضلٍ لَم یَمسَسْهُم سُوءٌ». [۴] و عَجِبتُ لِمَنِ اغتَمَّ کیفَ لا یَفزَعُ إلی قولِهِ عَزَّ و جلَّ: «لا إلهَ إلاّ أنتَ سُبحانَکَ إنّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» [۵]؟! فإنّی سَمِعتُ اللّهَ عَزَّ و جلَّ یقولُ بِعَقِبِها: «فاسْتَجَبْنا لَهُ و نَجَّیناهُ مِنَ الغَمِّ و کَذلکَ نُنْجِی المُؤْمِنینَ». [۶] و عَجِبتُ لمَن مُکِرَ بهِ کیفَ لا یَفزَعُ إلی قولِهِ: «وَ أُفَوِّضُ أمرِی إلَی اللّهِ إنَّ اللّهَ بَصیرٌ بالعِبادِ»؟! فإنّی سَمِعتُ اللّهَ جلَّ و تَقَدَّسَ یقولُ بِعَقِبِها: «فَوَقاهُ اللّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا». [۷]
و عَجِبتُ لِمَن أرادَ الدنیا و زینَتَها کیفَ لا یَفزَعُ إلی قولِهِ تبارکَ و تعالی: «ما شاءَ اللّهُ لا قُوَّةَ إلاّ باللّهِ» [۸]؟! فإنّی سَمِعتُ اللّهَ عزَّ اسمُهُ یقولُ بعَقِبِها: «إنْ تَرَنِ أنا أقلَّ مِنکَ مالاً وَ وَلَدا * فعَسَی رَبِّی أنْ یُؤْتِیَنِ خَیرا مِن جَنَّتِکَ» [۹] و عسی مُوجِبَةٌ. [۱۰]
قرآن
🟢 «پس، بزودی آنچه را به شما میگویم به یاد خواهید آورد. و کارم را به خدا میسپارم؛ [۱۱] خداست که به [حال ]بندگان [خود ]بیناست».
حدیث
🟡
#امام_صادق علیه السلام: در شگفتم از کسی که از چهار چیز میهراسد، اما چگونه به چهار چیز پناه نمی برد! در شگفتم از کسی که میترسد، اما چرا به این سخن خداوند عزّ و جلّ پناه نمی برد: «خداوند ما را بس است و او چه نیکو کارگزاری است»؟ زیرا شنیدم که خداوند جلّ جَلالُه به دنبال این آیه میفرماید: «پس با نعمت و بخششی از جانب
#خدا ، [از میدان نبرد] بازگشتند، در حالی که هیچ آسیبی به آنها نرسیده بود». و در شگفتم از کسی که اندوهگین میشود، اما چرا به این سخن خداوند عزّ و جلّ پناه نمی برد: «معبودی جز تو نیست، منزّهی تو، راستی که من از ستمکاران بودم»؟ زیرا شنیدم که خداوند عزّ و جلّ به دنبال آن میفرماید: «پس [دعای ]او را برآورده کردیم و او را از اندوه رهانیدیم و مؤمنان را چنین نجات میدهیم».
و در شگفتم از کسی که به او نیرنگ زده میشود، اما چرا به این سخن خداوند پناه نمی برد: «و کارم را به خدا میسپارم، همانا خداوند به [حال ]بندگان بیناست»؟ زیرا شنیدم که خداوند جلّ و تَقَدَّسَ به دنبال آن میفرماید: «پس، خداوند او را از عواقب سوء آنچه نیرنگ میکردند، حفظ نمود».
و در شگفتم از کسی که خواهان دنیا و زیور آن است، چرا به این سخن خداوند تبارک و تعالی پناه نمی برد: «آنچه خدا خواهد، نیرویی جز به [قدرت] خدا نیست»؟ زیرا شنیدم که خداوند عزّ اسمه به دنبال آن میفرماید: «اگر مرا از حیث مال و فرزند کمتر از خود میبینی، امید است که پروردگارم بهتر از باغ تو به من عطا فرماید». امید در اینجا مفید ایجاب و قطعیت است.
---------
[۲]: غافر: ۴۴.
[۳]: آل عمران: ۱۷۳.
[۴]: آل عمران: ۱۷۴.
[۵]: الأنبیاء: ۸۷.
[۶]: الأنبیاء: ۸۸.
[۷]: غافر: ۴۵.
[۸]: الکهف: ۳۹.
[۹]: الکهف: ۴۰.
[۱۰]: الخصال: ۲۱۸/۴۳.
🟡 کانال
#سرباز_ولایت در ایتا
˙·٠•●♥ ♥●•٠·
@sarbaz_velayat_255
@sarbaz_velayat_255
˙·٠•●♥ ♥●•٠·