ادامه شماره ۲۶
داستان انباری فاقد هر گونه استناد است. چون صاحب کتاب التعازی خود، آن را نقل نکرده است؛ بلکه استنساخ کننده نامعلومی آن را در پایان کتاب التعازی افزوده که از اساس معلوم نیست این خبر را از کجا و از چه کسی شنیده است.
همچنین اشخاص مذکور در سند، شناخته شده نیستند و در کتابهای رجالی شیعه ذکری از آنان به میان نیامده است و شخصی هم که خبر را نقل کرده مجهول است. فقط بیان شده که شخصی مسیحی بوده است.
ـ اشکالات متنی:
از متن حکایت این طور استفاده میگردد که تاجری مسیحی با تعدادی یهودی و اهل سنت به زیارت نایب صاحب الامر(عج) مشرف میشوند. چگونه ممکن است صدها مسلمان شیعه و عالم با تقوا و عاشق امام زمان(عج) به چنین افتخاری نرسند ولی این جماعت چنین سعادتی داشته باشند؟
نکته دیگر این که در متن داستان، از شهرهایی نام برده شده که در منابع جغرافیایی معتبر و کهن مانند معجم البلدان و یاقت حموی، اصلا نامی از آنها برده نشده است.
حال در صورتی که در این دو منبع اسامی روستاهای دور افتاده هم از قلم نیفتاده، چگونه ممکن است از جزیرهای با این عظمت ذکری به میان نیامده باشد.
نکته آخر این که در متن حکایت آمده که فرزند امام زمان(عج) از یهود و نصارا جزیه گرفت، ولی اموال اهل سنت را مصادره کرد.
علاقهمندان میتوانند برای مطالعه بیشتر به کتابها و منابعی که در ذیل معرفی میگردد مراجعه کنند:
1- علامه شوشتری، جعفر مرتضی عاملی، ابراهیم امینی، جزیره خضراء افسانه یا واقعیت، ترجمه ابوالفضل طریقهدار.
2- غلامرضا نظری، جزیره خضراء، تحریفی در تاریخ شیعه.
3- سید جعفر مرتضی عاملی، جزیره خضراء در ترازوی نقد، ترجمه سپهری.
4- مجتبی کلباسی، «بررسی افسانه جزیره خضراء»، فصلنامه انتظار، شمارههای یک تا چهار.
💛⃟✨¦⇢
#اَللهُمَعجِلالوَلیِکاَلفرج
💛⃟✨¦⇢
#کانالشهدوصال
⸀
@shahdevesaal ˼