شایان ذکر است که تفویض چنین مسئولیت بزرگ در قیامی با عظمت «قیام عاشورا» به زنان، همچنین اجرای خارق العادۀ آن توسط زنان عالی مقام، در تاریخ بی نظیر است. در این پیام تسلیم ناپذیر حتی پس از شکست ظاهری، از سوی زنان و کودکان نیز تأکید شده است.
پیامهای نظامی
در پیام نظامی عاشورا، اجرای وظیفه در میدان جنگ نهفته است. در این درس حضور رزمندگان در سنین سیزده تا هفتاد ساله، دلیری و سلحشوری فوق العادۀ آنان، و پایداری آنها تا شهادت تعلیم می شود. نکته حایز اهمیت در این پیام سبقت گرفتن هر یک از رزمندگان در اجازه خواستن از پیشگاه امام(ع) برای رفتن به میدان کارزار است. ایمان، پایداری و سلحشوری این افراد، کمی عدد آنها را تحت الشعاع قرار داده است.
عوامل غیر سیاسی ساختن عاشورا
عاشورا جاودانه ترین قیامی است که به صورتی شگفت در تاریخ جلوه می کند. در ادوار مختلف این قیام بیشتر از جنبۀ مصیبت بار آن مورد بررسی قرار گرفته است. در سوگواریهای همه ساله بعد سیاسی این نهضت یا اصلاً مطرح نشده یا ظهوری ضعیف داشته است. عوامل تعیین کننده چنین برداشتی از عاشورا در طول تاریخ به شرح زیر است: - عدم توجه و دقت کافی مسلمین به کنه قضیۀ عاشورا و ابعاد وسیع آن.
- تلاش پنهان و آشکار حکام جور در تمام دوران، به منظور منحرف کردن افکار عمومی نسبت به هدف اصلی قیام عاشورا.
- وحشت بزرگان و راهبران مذهبی از ایجاد مزاحمت در برگزاری مراسم سوگواری محرم در صورت مطرح شدن عاشورا به عنوان مقوله ای سیاسی.
عامل اول موجب غفلت جامعۀ اسلامی از حقیقت عاشورا گردیده و بالطبع راه ثمرات فراوان آن را برای اسلام و مسلمین سد کرده است. با همین شیوه، از بسیاری ثواب عزاداری و گریه بر سیدالشهدا تنها اجر اخروی و فردی برداشت شده، و هدف سیاسی ملحوظ نگردیده است.
عامل دوم به عمل سلاطین و حکام جور مربوط است. آنها حتی با تظاهر به دینداری و ترویج مذهب تلاش داشته اند تا عاشورا پیوسته واقعه ای جانگداز قلمداد شده و دارای نتایج سیاسی و اجتماعی نباشد. این امر وقوف آنها را بر ثمرۀ سیاسی عاشورا می رساند.
عاشورا و انقلاب اسلامی
مقایسه عاشورا و قیام 15 خرداد - از دیدگاه امام(س) انقلاب اسلامی ایران ریشه در 15 خرداد 42 دارد. امام این دیدگاه را با چنین بیانی اعلام می کنند: «اولین و مهمترین فصل مبارزه خونین ما در عاشورای 15 خرداد رقم خورد.» در این بیان تقارن زمانی عاشورای حسینی با قیام اسلامی 15 خرداد نیز مورد نظر بوده است. عاشورا در این برداشت هم به عنوان مکتب مطرح است و از نظر زمان سمبلیک است.
در تعبیری دیگر امام(س) اساس انقلاب را پایه ریزی شده در عصر عاشورای 42 دانسته و این قیام اسلامی را ملهم از عاشورا می خوانند.
در اندیشۀ امام تنها نیروی ایجاد کنندۀ قیام عظیم و اسلامی 15 خرداد خون سیدالشهدا بوده است. در این تأثیر و تأثر ماهیت و شکل جنایات رژیم پهلوی و حقانیت و مظلومیت مردم مسلمان را قابل قیاس می دانند و بیان می دارند: «همانگونه که یزید و امویان با ریشه و اساس اسلام مخالف بوده و خواهان نابودی بنی هاشم به عنوان پاسداران اسلام و قرآن بودند، رژیم پهلوی نیز درصدد سرکوبی روحانیت و مرجعیت و تودۀ مسلمان، با هدف نابودی دین اسلام و مکتب تشیع بوده است. شهادت طلاب 7ا - 16 ساله در واقعۀ فیضیه از نظر امام(س) تکرار اعمال ایادی یزید در کربلا بوده است. امام روز پانزده خرداد را چون عاشورا عزای عمومی ملت مظلوم ایران اعلام نموده، و آن را تولد جدید اسلام و مسلمین ذکر می کنند.
ثمرات عاشورا در انقللاب اسلامی
پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن 57 که در اثر تداوم قیام 15 خرداد صورت گرفته از ثمرات عاشورای حسینی بوده است. سرنگونی حکومت پهلوی که تزلزل پایه های قدرت آن در قیام 15 خرداد آغاز شد، در نتیجه شهادت شهیدانی است که همسان با شهیدان کربلا بودند.
عاشورا در هر مقطع انقلاب ساز است، این برداشت از عاشورا میزان ثمردهی عاشورا را در جامعه اسلامی و حکومت اسلامی ایران می رساند. در برابر توطئه ها، دسیسه های دشمنان و جنگ تحمیلی و... عاشورا عامل سازندگی حماسه های انقلابی مردم مسلمان ایران بوده است.
تکرار عاشورا در انقلاب اسلامی
برخی از حوادث مختلفی که از آغاز مبارزات مردم در انقلاب اسلامی اتفاق افتاده، در تفکر امام تکرار عاشوراست.
حادثه هفدهم شهریور تکرار عاشوراست. زیرا تشابهات ماهوی و صوری با عاشورای حسینی دارد.
- اجتماع مردان و زنان و کودکان به منظور افشای ماهیت رژیم تبهکار پهلوی.
- اعلام آمادگی مسلمین در آن اجتماع برای مبارزه با حکومت فاسد و برقراری حکومت قرآن.
- حمله ددمنشانه عمال پهلوی و کشتار تعداد بی شمار زن و مرد و کودک.
- انجام تکلیف از سوی مردم.
- متزلزل شدن پایه های قدرت رژیم پهلوی و ایجاد انگیزه در حرکت عمومی و تسریع در پیروزی 57.
حادثه هفتم تیر، که در این فاجعه هفتاد و دو تن بی گناه به عدد شهدای کربلا