خداوند متعال در قرآن میفرماید: «وَ مَنْ یَتَعّد حُدود اللّه فَقَد ظَلَم نَفَسه»؛(3) هر کس از حدود الهی تجاوز کند بر نفس خویش ظلم کرده است و نیز روایات زیادی داریم که هر چیزی دارای حدّ است: «مامن شی ءٍ الاّ و له حدّ»؛(4) هیچ چیزی نیست، مگر آنکه برای آن حدّی است.
عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ زیرا عزاداری نیز مرز بندیهای خاصی دارد که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
1-اقامه این مراسم باید به گونهای باشد که انسان گرفتار عمل حرامی نشود، از باب نمونه، اقامه عزا از اموال نامشروع، در زمین غصبی و ... نباشد.
2-بهرهگیری از دروغ و مطالبی که با شأن حماسهسازان کربلا سازگاری ندارد، روا نیست.
بدون تردید، تحریف رویداد کربلا چه لفظی و چه معنوی، خرافهگرایی در نقل حادثه عاشورا، چه شکلی و چه محتوایی، از مرزهای عزاداری به شمار میآیند. پس این ادعا که عزاداری هیچ حد و مرزی ندارد، نادرست است.(5)
به گزارش فارس، تبیین و تعیین مرزهای عزاداری مجال گستردهتری میطلبد، در ادامه به صورت اختصار به قمهزنی که به عنوان شیوهای از عزاداری مطرح شده است، میپردازیم:
*دلایل حرام بودن قمهزنی
1-قمهزنی از مصادیق عزاداری نیست
قمهزنی به دلیل آثار و پیامدهایی منفیای که به دنبال دارد، از مصادیق عزاداری برای امام حسین(ع) به شمار نمیرود. ممکن است کسی ناخود آگاه و با شنیدن مصیبتهای وارد شده بر خاندان پیامبر(ص) به سمتی کشیده شود که آسیبی به خودش بزند، اما این رفتار با قمهزنی که به عنوان یک عمل عبادی و به منظور کسب ثواب انجام میشود، متفاوت است. البته ابراز ارادت به سیدالشهداء(ع) مطلوب خداوند متعال است، اما باید دید حد و مزر شرعی آن چیست؟
شهید آیتالله مرتضی مطهری میفرماید: «قمهزنی در شرایط فعلی هیچ دلیل عقلی و نقلی بر آن نداریم و یکی از مصادیق بارز تحریف محسوب میگردد و حداقل اینکه در زمان فعلی، باعث زیر سؤال رفتن تشیع میگردد. از برنامههایی که هیچ ارتباطی با اهداف امام حسین(ع) ندارند، تیغ، قمه و قفل زدن است. قمه زدن هم همین طور است. این کار، کار غلطی است که یک عده قمهها را بگیرند؛ به سرهای خودشان بزنند و خونها را بریزند که چه شود؟ کجای این حرکت، عزاداری است»؟(6)
حضرت آیتالله خامنهای(مدظله العالی) میفرماید: «قمهزنی علاوه بر اینکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمیشود و سابقهای در عصر ائمه(ع) و زمانهای بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصومین(ع) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب میشود، بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد؛ نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست».(7)
2. قمهزنی به بدن ضرر میزند
حرمت اضرار بر نفس از قطعیات فقه ماست. اکثر فقها و آیات عظام تقلید اینگونه فتوا دادهاند که اگر قمهزنی ضرر قابل اعتنایی بر بدن داشته باشد و یا موجب وهن مذهب شود، جایز نیست.(8)
افرادی که در حین عزاداری از زنجیرهایی استفاده میکنند که بر سر آنها تیغهایی بسته شده است و با آنها به سر و صورت یا سینه و پشت میزنند و خون شدیدی از بدن آنها جاری میشود، آیا این اضرار بر نفس نیست؟ خراش کوچک بر صورت و دست و جوارح انداختن دیه دارد و جایز نیست، آنگاه چگونه ممکن است بگوییم این عمل جایز است؟! قمهزدن قطعاً از مصادیق اضرار بر نفس است و هیچگونه جای شک و تردیدی در آن نیست. افراد زیادی بر اثر قمهزدن آسیب دیدهاند و دچار عارضه شدهاند. آیا این اضرار بر نفس نیست؟ آیا این رفتار، مصداق عمل به فعلی که قرآن صریحاً از آن نهی کرده نیست؟ چرا به جای اینکه به خودمان لطمه میزنیم، به دشمنان حضرت سیدالشهداء(ع) لطمه نمیزنیم؟ چرا به جای اینکه به ظالم و جائر و به یزیدیان زمانه حملهور شویم، این چنین خودزنی میکنیم و خودمان را لتوپار میکنیم؟ آیا این رفتارها عاقلانه است و با مبانی و احکام شرع سازگار است؟(9)
3- قمهزنی سلامت فرد و جامعه را به مخاطره میاندازد
قمهزنی از لحاظ بهداشت روانی سلامتی فرد و جامعه را به مخاطره میاندازد، به اعتقاد کارشناسان بهداشتی و متخصصان امور بهداشتی قمهزنی ممکن است از یک سو باعث خونریزی، عفونتهای موضعی و قطع شدن برخی عروق و اعصاب فرد قمهزن شود و از سوی دیگر میتواند بیماریهای عفونی خطرناکی همچون هپاتیت B و مانند آن را در جامعه گسترش دهد.(10)
4- قمهزنی تعادل روان برخی از افراد حساس جامعه را برهم میزند
قمهزنی تعادل روانی برخی از افراد حساس جامعه را نیز بر هم میزند. متخصصان روانپزشکی معتقدند، قمهزنی در روحیه افراد حساس جامعه از جمله کودکانی که شاهد این عمل هستند اثر منفی بر جای میگذارد. آنان میگویند از آنجا که نمیتوان کودکان را نسبت به این کار توجیه کرد، ممکن است قمهزنی باورهای مذهبی آنان را س