🔰 از حکمت جدلی تا حکمت برهانی
🔷 حكما مدعى هستند كه حسن و قبحها همه مربوط است به دايره
#زندگى_انسان، درباره خدا و جهان و هستى با اين معيارها نمى توان قضاوت كرد. از اين رو حكما كلام را «
#حكمت_جدلى» مى نامند.
🔶 حكما معتقدند كه اصول اساسى دين با مقدمات برهانى و متكى بر بديهيات اوليه بهتر قابل استدلال است تا با مقدمات مشهورى و جدلى؛ و چون در دوره اسلامى، خصوصاً در ميان شيعه، تدريجاً فلسفه بدون آن كه از وظيفه بحث آزاد خود خارج گردد و خود را قبلًا «متعهد» سازد، به بهترين وجهى اصول اسلامى را تأييد كرد، لهذا حكمت جدلى تدريجاً به دست امثال خواجه نصيرالدين طوسى رنگ
#حكمت_برهانى و
#حكمت_اشراقى گرفت و كلام تحت الشعاع فلسفه واقع شد.
📚 مجموعه آثار شهید، جلد 5، ص 156
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری