... شما می بینید یک گوسفند می فهمد. فهم این گوسفند، فهم خیالی جزئیه است. و اگر می فهمد او را هم انسان کامل می فهماند. " قٰالُوا أَنْطَقَنَا اَللّٰهُ اَلَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ " ( فصلت/۲۱) مى گویند: "همان خدایى که هر چیزى را به زبان درآورده ما را گویا گردانیده است". یک ولی خدایی می گفت روزی نشسته بودم، زنبوری آمد و یک دانه ی گندمی برداشت. با خودم گفتم سبحان الله! زنبور را با گندم چه کار؟ این زنبور به سختی پرواز کرد و گندم را با خود برد. من دوان دوان به دنبال این زنبور رفتم. زنبور پشت تپه ای رفت و من آن جا گنجشک نحیفی دیدم که افتاده بود. زنبور گندم را گذاشت جلوی این گنجشک و دوباره برگشت تا گندم دیگری بیاورد. این را که به این زنبور می فهماند؟! امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ی البیان می فرمایند:"  انَا المُتِکَلِّمُ بِکُلِّ لُغَةِِ فِی الدُّنیَا " من کسی هستم که به تمام زبان های دنیا تکلم می کنم. منطق الطیر فقط برای سلیمان نبی است؛ برای من انسان کامل، نیست؟"عُلِّمْنٰا مَنْطِقَ اَلطَّيْرِ "(نمل/۱۶) " ما زبان پرنگان را تعلیم یافته ایم" چه کسی به سلیمان تعلیم داده است؟ من، حجت خدا، که صاحب مقام واحدیت و احدیت هستم؛ به او تعلیم داده ام. امام را بشناسید. تنها درد و دغدغه ی ما این است که چنین امام هایی داریم و شناختمان منحصرا شناخت تاریخیِ شناسنامه ای است. انسان های اهل مطالعه مان سواد تاریخی دارند. فرمود ما اهل بیت را بشناسید؛ هر کسی که ما را بشناسد، به خدا معرفت پیدا کرده است. رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: " لو عرفتم الله حق معرفته لزالت لدعائکم الجبال " اگر معرفت شما به خداوند کامل باشد، با دعای شما کوه ها از بین می روند. هر کس اهل بیت را به نورانیت بشناسد، مثل آنان می شود. یعنی تمام نظام هستی همچون ناخن او می شود. " وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنٰاهُ فِي إِمٰامٍ مُبِينٍ " (یس/۱۲) و هر چیز را در امام مبین برشمرده ایم. فکر نکنیم این مقامی که در آیه ذکر شده است، برای امام مقام بالایی است. فرمود:" مَنْ عَرَفَ نَفسهُ فَقَد عَرَفَ رَبّه. " چرا؟ چون این شخص جان دارد و جان او امیرالمؤمنین‌ است. اگر جانت را بشناسی، علی علیه السلام را شناخته ای. اگر او را بشناسی، خدا را شناخته ای. اگر خدا را بشناسی، هیچ چیزی بر تو مخفی نمی شود. امیرالمؤمنین فرمود: " مَن عَرَفَ اللهَ لا یَخفَی عَلَیهِ شَیء " این شخص خدا را شناخته است. دیگر مخلوقات و معلولات که جای خود دارد. مولا فرموده اند:" أَنا ألَّذی اَعلَمُ ما یَحدَثُ آناََ بَعد آن." من به هر چیزی که در عالم امکان تحقق یابد، آن به آن عالمم. سبحان الله... احدی جز چهارده معصوم علیهم السلام نمی تواند این سخن را بگوید. آن به آن چه چیزی در عالم تحقق می یابد؟ نظام هستی... نظام هستی چقدر است؟ لایتناهی. عالَم تمام می شود؟ ملکوت عالم چقدر است؟ بعضی از حکما  معتقد بودند که عالم طبیعت در جایی محدود است. قائل به تناهی بعد بودند. ولی بزرگان ما ثابت کردند که همین نشئه ی طبیعت نامحدود است. شما هر چه پیش بروید، به جایی نمی رسید که هیچ باشد. عدم و خلا یعنی چه؟ اصلا معنا ندارد... (قسمتی از شرح زیارت جامعه کبیره) 🇮🇷 @shobahat_Behbahan