✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش سوم) 🔸 و در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، و مثبت و ديگر، و به تعبير امام، غيرحقيقی‌ و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن می‌تواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد. 💠ويژگی‌ها و شاخصه‌های دموكراسی و مردم سالاری مطلوب امام خمینی (۲) 3⃣«پيوند با استقلال»؛ از شيوه بكارگيری عبارات، در بيانات حضرت امام چنين استفاده ميشود كه دموكراسی مطلوب ايشان، ملازم با مفهوم بوده و در كنار آن معنی می‌يابد: نظام حكومتی ايران، است كه حافظ‌ استقلال و خواهد بود». [همان، ج۳، ص۱۶] همچنين «برنامه‌ی سياسی ما آزادی، دموكراسی حقيقی و استقلال است». [همان، ج۳، ص۹۶] دقت در عبارات فوق نشان می‌دهد كه امام خمینی (ره) به شكلی از مردم سالاری اعتقاد داشتند كه ضامن و حافظ استقلال جامعه باشد، و از اين رو اشكالی از دموكراسی كه منجر به زوال يا ضعف استقلال جامعه باشد را مردود می‌شمارند. 4⃣«عدالت خواه»؛ ، نفی تبعيض و اهميت قائل شدن برای ضعفا، از ديگر مشخصات دموكراسی و مردم سالاری مطلوب حضرت امام است كه به روشنی در عبارات زير نمايان است: «آن دموكراسی كه در اسلام است، در جاهای ديگر نيست. هيچ دموكراسی مانند دموكراسی موجود در اسلام به ضعفا اهميت نداده است». [صحیفه‌ نور، ج۵، ص۲۵۸] همچنين «حكومت اسلامی يعنی يك حكومت مبتنی بر عدل و دموكراسی»؛ [همان، ج۳، ص۲۶۸] و يا «نظام صدر اسلام، دموكراسی بوده؛ اينگونه كه ميان حاكم جامعه و رعيت هيچ تبعيضی دربرخورداری از امكانات وجود نداشته است.» [همان، ص۹] ... نویسنده: محمدصادق‌کوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) ص۷۱ منبع: وبسایت‌ مرکز مطالعات و پاسخگویی‌ به‌ شبهات حوزه علمیه 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi