طوفان مقاومت فرزندان روح الله،از ایران تا اقصی نقاط جهان
مروری بر ابعاد و امتداد
فرهنگبسیجی که امام خمینی پایهگذاری کردند؛ از آذر ۱۳۵۸ تا«طوفانالاقصی»
🔹بسیج، الگوی مجسم ایثار و اقتدار
🔸کمتر از یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به زیر کشیدهشدن رژیم ستمشاهی میگذشت که پیر مراد ملت ایران، نهال نوپایی را در سرزمین انقلاب اسلامی غرس کرد. امام امت چهارم آذرماه ۱۳۵۸ و در دیدار جمعی از پاسداران، شرایط حساس کشور و منطقه را تشریح کرده و بنای نهاد مقدس «بسیج مستضعفین» را پایهگذاری کردند؛ «شما با یک قدرتی مواجه هستید که اگر یک غفلت بشود، مملکتتان از بین میرود غفلت نباید بکنید؛ غفلتنکردن به این است که قوای خودتان را مجهز کنید و یک تعلیمات نظامی خودتان پیدا کنید دوستانتان را تعلیم بدهید. مملکت اسلامی باید همهاش نظامی باشد تعلیمات نظامی داشته باشد. کشوری که ۲۰ میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد. بیست میلیون ارتش داشته باشد؛ و اینیک همچو مملکتی آسیببردار نیست». ۱۳۵۸/۸/۴
شجره طیبه بسیج، در بستر انقلاب اسلامی متولد شد و به میدانی برای دفاع از عزت و شرافت ملی و دینی تبدیل شد کمتر از یک سال بعد از تولد این نهاد انقلابی و مردمی، آن هنگام که دیکتاتور بیعقل حاکم بر عراق به پشتگرمی شیاطین غرب و شرق و ارتجاع منطقه به ایران اسلامی حمله کرد تا کار انقلاب نوپای مردم ایران را یکسره کند، این بسیج مردمی بود که به پشتوانهای محکم برای نیروهای مسلح ایران اسلامی تبدیل شد و الگویی عینی و مجسم، از ایثار و اقتدار را خلق کرد
🔹بسیج برای همه عرصهها و زمانها
🔸اما پایان جنگ تحمیلی، پایان مأموریت بسیج نبود؛ این بار آفتاب گرمابخش حیات بسیج و بسیجیان، در افقی بالاتر طلوع کرد و با بهرهگیری از تجربه و میراث معنوی دفاع مقدس، بسیج در میدانهایی وسیعتر و خطیرتر برای خدمترسانی به ملت ایران وارد شد؛ از تأمین امنیت شهرها و روستاها گرفته تا سازندگی و بهداشت و درمان، جهاد علمی و فناوری و خدمترسانی در حوادث و بلایای طبیعی. میدانهایی جدید که نشان میداد بسیج یک فرهنگ است؛ «بسیج صرفاً یک سازمان نظامی نیست. بسیج یک فرهنگ است، بسیج یک گفتمان است، بسیج یک تفکّر است ۱۴۰۱/۹/۵ و هرچه زمان گذشت، معنا و مفهوم تفکر بسیجی و آماده خدمت بودن آن، بیشتر بر همگان آشکار شد «عرصهی بسیج یک عرصهی عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخشهای جغرافیائی کشور است، نه مختص یک زمانی دونِ زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصهئی دون عرصهی دیگری است. در همهی جاها، در همهی مکانها، زمانها، عرصهها و در همهی قشرها، این وجود دارد. این معنای بسیج است.» ۱۳۸۹/۴/۲
🔹امید دل آزادگان
🔸اما صفحات این دفتر پرافتخار، فصل جدیدی را نشان میداد که حالا این روزها و در غزه مظلوم و قهرمان، ثمرات رویشهای آن فصل ممتاز دیده میشود؛ بسیج جهانی مستضعفین. تجربه گرانسنگ بسیج قهرمان در دفاع مقدس و محبوبیت مردمی آن، پیش روی ملتهای مظلوم و تحت ستم منطقه و نیز پیش چشم عموم آزادیخواهان و مظلومان جهان قرار داشت تا خود را بازیابند و با شناخت استعدادها و تواناییهای خود، بر دشمن غدار و بیرحم بشورند و از عزت و هویت انسانی و الهی خود دفاع کنند و حقوق حقه خود راb مطالبه نمایند. حرکت مبارکی که به شکلگیری یا تحول در هستههای مقاومت مردمی در اقصینقاط منطقه و جهان منجر شد و امروز از فلسطین و لبنان تا عراق و یمن و سوریه، میوههای شیرین و حیاتبخش آن دیده میشود و خواب راحت را از چشمان سلطهگران و متجاوزان به حقوق مظلومان ربوده است. «در امتداد پدیده این بسیج در کشور ما، بسیج در جهان اسلام است؛ ما میلیونها نفر بسیجی هم در جهان اسلام داریم؛ بسیجیهایی که زبان ما را نمیفهند، ما هم زبان آنها را نمیفهمیم امّا زبان دل ما و دل آنها یکی است جهتگیریشان همین جهتگیری ما است؛ در کشورهای مختلف.» ۱۴۰۱/۹/۵
🔹فرزندان روحالله
🔸امروز دیگر تنها حزبالله لبنان و حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیستند که در حرکت آزادیخواهانه خود، نور امید را در دل ملتهایشان تاباندهاند؛ حشدالشعبی عراق، دفاع وطنی سوریه، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان، انصارالله یمن، جنبشهایاسلامی در آفریقا و همچنین گسترش تفکرات ضداستکباری در آمریکایجنوبی و سایر کشورها، نمونههای آشکار و امیدبخشی از گستره جهانی بسیج مستضعفان هستند که با بهرهگیری از تفکر ناب مکتب روحالله و تجربه بینظیر فرزندان او در سالهای دفاع مقدس و پس از آن، معادلات رایج و ظالمانه نظام سلطه را بر هم زدهاند. شکلگیری این هستههای مردمیِ ایثار و اقتدار، مرهون عهدی است که انقلاب اسلامی برای دفاع از مظلومان عالم با آنان بسته بود و در این مسیر، به حرف اکتفا نکرد و در میدان عمل خوش درخشید
جنگ نرم ودشمن شناسی
@shohadayevarjovi