اتفاقی مشابه حادثه هواپیمایی و تاحدی دردناکتر در زمان رسول خدا(ص) از معروف ترین خطاهای فردی در زمان رسول الله جریان کشتاری است که خالدبن ولید در روستای بنی جذیمه مرتکب شد که خلاصه قضیه از این قرار است که: «رسول خدا پس از فتح مکه برای فراخوانی قبایل بیابان نشین اطراف مکه دسته‌هایی را برای دعوت به اسلام گسیل داشت. یکی از این قبایل بنو جذیمه بود که خالد بن ولید مامور فراخوانی آنان شد. هنگامی که خالد نزد آنان رسید، آنان که با سلاح بیرون آمده بودند، اعلام کردند اسلام را پیش از این پذیرفته، بنی جذیمه پس از اطمینان از آنکه خالد با آنان به خشونت رفتار نخواهد کرد، سلاح‌ها را بر زمین نهاده، تسلیم شدند؛ اما خالد به رغم اعتراض برخی از لشکریان به سبب کینه‌های دوران جاهلی حدود ۳۰ نفر از آنان را کشتند!!» 🔻 چون این خبر به رسول خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ وسلّم رسید از اقدام خالد تبری جست و سه بار فرمود: «اللهم انی ابرا الیک مما صنع خالد بن الولید!» خدایا من از آنچه خالدبن ولید انجام داد، بیزارم و امیرمؤمنان ، علی علیه‌السّلام را براساس خوابی که پیش از این دیده بود برای جبران کار ناپسند خالد به سوی بنی‌جذیمه فرستاد. امام علی (علیه‌السّلام) با پرداخت دیه و خسارت تمام اموال حتی هزینه کاسه سگان!! و دلجویی از بازماندگان، ماموریت رسول خدا را به خوبی انجام داد و آنها را خرسند کرد. و افراد قبیله نیز از قصاص خالد گذشتند. 🔴چندنکته این اتفاق تاحدی سنگین‌تر از اتفاق ناگوار اخیر هواپیمایی بود اول اینکه، در اتفاق ناگوار اخیر، خطا بزرگ بود ولی سهوی بود، شرایط، شرایط حساس بود، در چند ثانیه باید عامل پدافندی تصمیم میگرفت و عمل می‌کرد ولی متأسفانه تشخیص اشتباه، باعث خطای سهوی شد. ولی خالدبن ولید عمداََ حمله کرد و انسان‌های بی‌گناه را کشت دوم اینکه، در اتفاقی که زمان پیامبر(ص) رخ داد، شرایط شرایط حساس جنگی و آماده باش نبود. قبیله بنوجذیمه سلاحش را کنار گذاشت و تسلیم فرستاده پیامبر شد و بی گناه کشته شد، ولی شرایط ایران در اتفاق اخیر، شرایط حساس جنگی بود که هر لحظه ممکن بود مورد هدف موشک‌های دشمن قرار میگرفت. خطاهای فردی در حکومت معصوم هم رخ می دهد. و اساسا اگر سیره و رفتار آن حضرت نبود، امروز گرفتار سردرگمی می شدیم. البته این موضوع از بزرگی و دردناکی حادثه چیزی را کم نمیکند و دستگاه‌های ذیربط باید مانند پیامبر(ص) که امیرالمؤمنین (ع) را بسمت قبیله بنی جذیمه فرستاد و خسارت را پرداخت کرد و از آن‌ها دلجویی کرد تا راضی شدند، باید بازماندگان این حادثه را دریابند و رضایت نسبی آن‌هارا کسب کنند، بهرطریقی.