💢بناء بر قبور یکی از ادله جواز بنا بر قبور آیه {...قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا}(کهف/21)، می باشد. یعنی: كسانى كه بر كارشان غلبه يافتند گفتند: «حتماً بر ايشان(اصحاب کهف) مسجدی بنا خواهيم كرد. 💢شبهه دوّم: 👈مخالفین می گویند: این عمل مربوط به ادیان گذشته است و در اسلام از آن نهی شده است. کما اینکه در روایات آمده است: لعن الله الیهود و النصاری إتخذوا قبور أنبیائهم مساجد(خدا یهود و نصاری را لعنت کند که قبور انبیاء خود را مسجد قرار دادند). 💢پاسخ به شبهه دوم 👈این آیه و روایات مذکور، با هم تعارضی ندارند. آنچه در این روایات تقبیح شده، پرستش صاحبان قبور است(که توسّط یهود و نصاری انجام می شد) نه صرف بناء بر قبور. 🔅کما اینکه در زمان صحابه، همسر حسن بن حسن علی علیهم السلام، بر قبر شوهر خویش قبه ای بنا کرد و این قبه تا یک سال بر قبر بود. 📚بخاری، محمد، صحیح بخاری، ج2، ص88. ▫️در حالی که اگر این عمل حرام و شرک بود، صحابه از آن نهی می کردند و آن قبّه را خراب می کردند. 🔅کما اینکه صحابه، پیامبر اکرم را در منزل خود و مکان مسقّف دفن کردند و عایشه، عمری را در آنجا بدون هیچگونه دیوار یا حایل دیگری زندگی کرد و پس از دفن عمر بود كه دیواری بین اتاق عایشه و قبور پیامبر اکرم صلّ الله علیه و آله و ابی بكر و عمر كشیدند! 📚سمهودی، وفا الوفاء، ج2، ص1098 🔻بنابراین، اگر یهود و نصاری در کلام پیامبر اکرم سرزنش شده اند، نه به خاطر صرف بناء بر قبور، بلکه به خاطر اعتقاد به فرزند خدا بودن أولیاء و قبله قرار دادن قبر آنها بوده است!