📚 ﷽ 📚 🗨 حقیقتِ جوهرِ ذاتِ خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله 🔹اثر، نمـودارِ داراییِ مۇثّـر اسـت و موثّر، اقـوی از اثر اسـت. کتـابِ هر پیامبری اثرِ وجودیِ اوست و او محسوب می‌گردد؛ و هر نبی‌ای، امّتِ خود را به موطنِ توحیدی که خودش در آن مقیم و مستقرّ است دعوت می‌نماید. 🔹بنـابرایـن قرآنِ مجیـد که تجلّای علـمِ لایتنـاهیِ سَـرمـدی در ذاتِ لیلة‌القدرِ محمّدی صلی‌الله‌علیه‌وآله است، مبدأ ظهورِ ناسوتی‌اش همانا خُلقِ عظیمِ احمـدی صلی‌الله‌علیه‌وآله است که مـوردِ ستـایشِ حقّ تعـالی قرار گرفتـه اسـت: "وَإِنَّكَ‏ لَعَلٰى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ‏" (قلم، ۴)؛ و به‌راستی تو را خویی والاست. 🔹و نیز بعض از اعاظم افاده فرموده‌اند: حَقِیقَةُ الْقُرْآنِ عِنْدَ الْمُحَقِّقِینَ مِنَ الْعُرَفَاءِ هُوَ جَوْهَرُ ذَاتِ النَّبِيّ صلّی‌الله‌علیه‌وآله وَ قَدْ سُئِلَتْ بَعْضُ أَزْوَاجِهِ عَنْ خُلْقِهِ فَقَالَتْ فِي الْجَوابِ کَانَ خُلْقُهُ الْقُرْآنَ (تفسیرِ قرآنِ کریم؛ ملاصدرا، ج ۶، ص ۲۲)؛ حقیقتِ قرآن نزدِ عارفانِ محقّق، همانا جوهرِ ذاتِ نبیّ اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله است. از بعضی همسرانِ ایشان در موردِ اخلاق‌شان سۆال شد، که در پاسخ گفتند: خُلقِ او قرآن است. @sulookmanavi