هدایت شده از خوبان
🖤🍃شرح چهل حديث 🤍🍃امام خمینی رضوان الله علیه: 6️⃣3️⃣ حدیث سی و ششم اوصاف حق‌ ⬅️در تحقيق عينيت اوصاف با ذات مقدس‌ 🖤🍃بالجمله، تحقيق در باب اوصاف به لسان حكمت نظرى آن است كه اوصاف حقيقيه و اضافيه مطلقا به حسب مفاهيم، مختلف و هيچيك عين ذات مقدسه نيستند، و به حسب حقيقت، تمام عين ذات مقدس است. ⬅️ منتها از براى اوصاف دو مرتبه است: 1️⃣ يكى، مرتبه ذات و اوصاف ذاتيه است، كه توان از آن انتزاع علم كرد و عالميت و قدرت و قادريت. 2️⃣ و يكى، مقام اوصاف فعليه است، كه از آن نيز انتزاع مفهوم علم و عالميت و قدرت و قادريت توان كرد. 🤍🍃و اما اوصاف سلبيه، از قبيل قدّوسيت و سبّوحيت، و اسماء تنزيهيه، آنها از لوازم ذات مقدس و ذات مقدس مصداق بالعرض است نسبت به آنها، 🖤🍃زيرا كه حق تعالى كمال مطلق است و كمال مطلق بالذات بر او صادق است، زيرا كه اصل حقيقت اوست، و از لوازم آن سلب نقايص است، و كمال مصداق عرضى سلب نقص است. و اهل معرفت و اصحاب قلوب مقام تجلى به «فيض اقدس» را مبدأ اسماء ذاتيه دانند، و مقام تجلى به «فيض مقدس» را مبدأ اوصاف فعليه شمارند، [1] و تجلى به فيض مقدس را «غير» نمى‌دانند، چنانچه «عين» نيز نمى‌دانند. 🔺و بحث در اطراف آن منجر مى‌شود به بحث از اسماء و صفات به طريقه آنها و از مقصد خارج مى‌شويم. 🤍🍃و بعضى صفات حق را به امور عدميه ارجاع كردند، و «علم» را عبارت از عدم جهل و «قدرت» را عدم عجز دانسته‌اند. و در اهل معرفت كسى را كه ديدم اصرار به اين معنى دارد مرحوم عارف جليل، قاضى سعيد قمّى [2]، است 🔻🔻🔻