هدایت شده از خوبان
🌸🍃شرح چهل حديث 🤍🍃امام خمینی رضوان الله علیه: 6️⃣3️⃣ حدیث سی و ششم اوصاف حق‌ ⬅️ فصل در معنى سمع و بصر حق است‌ 🌸🍃يكى از مباحثى كه در باب اسماء و صفات حق جلّ و علا مورد بحث بين فلاسفه عظام است اثبات «سمع» و «بصر» است از براى حق تعالى، كه جمهور حكما و متكلمين ارجاع نمودند سمع و بصر را به «علم»، و شيخ جليل اشراقى علم را ارجاع فرموده به بصر و سمع. [1] 🤍🍃هر يك به بيانى كه ذكر آن خروج از طور اختصار است. و ما بيان مسلك و مذهب فحل را مى‌نماييم به يك بيانى كه در مطلق اسماء و صفات حق واضح گردد. 🌸🍃بدان كه بسيارى از فلاسفه و اكابر براى اهمال بعض حيثيات بعضى از اسماء و صفات را به بعضى ديگر ارجاع نمودند، چنانچه معروف و مسلّم بين آنها آنست كه «اراده» حق تعالى عبارت است از «علم» به صلاح و نظام اتمّ. و مثل اختلاف در باب «سمع» و «بصر» و «علم» و ارجاع هر يك به ديگرى، 🔺چنانچه مذكور شد. 🤍🍃و اين مطلب خلاف تحقيق و از اهمال حيثيات است. زيرا كه اگر مقصود از اينكه اراده به علم به صلاح راجع است، يا علم به سمع، يا سمع به علم، راجع است آن است كه حق تعالى داراى اراده نيست و داراى سمع و بصر نيست، 🔺بلكه همان «علم» را به اسم اراده و سمع و بصر خوانده‌اند. 🌸🍃اين مطلبى است بس باطل و تقوّلى است بس فضيح، زيرا كه لازم آيد كه حق تعالى مبدأ وجود باشد بدون اراده و اختيار. علاوه بر ولى اختصاص به اين اوصاف وجهى ندارد، بلكه مطلق اوصاف به حقيقت وجود صرف راجع است. و اين معنى منافات ندارد با اثبات اوصاف مختلفه متكثره براى ذات حق، بلكه مؤكد آن است، 🔻🔻🔻