هدایت شده از خوبان
🥀♥️جهان هستى، گویا در ابتدا یك مجموعه متراكم بوده، سپس بخشى برافراشته و آسمان شده و بخشى گسترده و زمین شده است. «بناها - طحاها» مؤید این سخن آیه اى است كه مى فرماید: 🔺آسمان و زمین رتق بود و فتق كردیم، یعنى بسته بود و بازش كردیم. «رتقاً ففتقناهما»(67) 🥀🤍بعضى كلمه «طحاها» را اشاره به حركت زمین دانسته اند، چون یكى از معانى «طحو» راندن و حركت دادن است. 🥀♥️اسلام، فكر انسان مادى را از شكم و شهوت و شمشیر و شراب، به تأمّل در عمق آسمان ها و زمین و گردش كرات و پیدایش ایام وا داشته است. 🥀🤍در تفاوت میان وحى و الهام، گفته اند كه الهام، دركى است كه انسان سرچشمه آن را نمى شناسد، در حالى كه گیرنده وحى، سرچشمه وحى را مى شناسد.(68) 66) نساء، 65. 67) انبیاء، 30. 68) تفسیر نمونه. 🌹پيام ها: ♥️1- بسیارى از موجودات هستى، پدیده هایى شگفت انگیز، روشنگر، مقدّس و ارزشمند هستند و مى توان به آنها سوگند یاد كرد.«والشمس - والقمر - والنهار» ☀️🌙2- ماه به دنبال خورشید و تابع آن است. «اذا تلاها» 🪐 3- اجرام آسمانى با یكدیگر پیوند دارند «و الشمس - والقمر - و السماء - و الارض» ☀️🌙⭐️ 4- خورشید و ماه و ستاره را خدا نپندارید، همه آنها آثار قدرت و تدبیر موجود دیگرى هستند. «تلاها - بناها - طحاها» 🤍 5 - خواسته ها و تمایلات و غرایز انسان به طور حكیمانه تعدیل شده است. «و نفس و ما سوّاها» 📌 6- گناه، نوعى شكافتن پرده عفّت و دیانت است. «فجورها» ♥️ 7- فهم و درك خوبیها و بدیها به صورت فطرى، در عمق روح انسانها نهاده شده است. «فالهمها فجورها وتقواها» ⭕️ 8 - ابتدا باید پلیدى ها را بشناسیم، سپس راه گریز و پرهیز از آنها را. (كلمه «فجور» قبل از «تقوا» آمده است.) «فجورها وتقواها»