💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش اول)
💠رابطه بین دین و سیاست در اسلام چیست؟
🔷تبیین آمیختگی دین و سیاست:
#دیناسلام مجموعه ای نظاممند و منسجم است که
#احکاموارزشهایش با اهداف، مبدأ و مبانی فکری آن هماهنگ است و دارای ساختار خاص سیاسی، فرهنگی، عبادی، اقتصادی و نظامی است؛ اگر
#رسالتدین تحقق عدالت اجتماعی، احقاق حق، ایجاد بستری مناسب برای رشد و تعالی افراد بشر است، بی تردید
#مستلزمساختارسیاسیوحکومتی است و مسلما بدون ساختار سیاسی نیلی به اهداف مزبور ممکن نیست. از این رو در تعالیم انبیا و متون و منابع اصیل دینی،
#سیاستوحکومت جایگاه ارزشمندی دارد و منصب امامت امری است که مورد اهتمام شارع بوده و پیامبران برای تحقق آن تلاش کرده اند. اکنون به صورت مختصر به نمونه هایی از عینیت دیانت و سیاست در اسلام اشاره مینماییم:
🔴یکم؛ در بخش اعتقادات
🔷در دل
#توحید به عنوان زیربنای عقاید و اندیشه های اسلامی، سیاست نهفته بوده و در آیات متعدد قرآن، عبودیت الهی با نفی طواغیت همراه است؛ بسط و سریان توحید در حیات فردی و جمعی و اعتقاد به ربوبیت تکوینی و تشریعی، مستلزم برپایی جامعهای موحدانه و حاکمیت قوانینی است که ناشی از خداوند است «و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون»[مائده،۴۴]
🔷
#نبوتوامامت نیز دو رکن دیگر عقاید اسلامی است. تأمل در
#سیرهپیامبران و هدف بعثت آنان، نشان از توجه ایشان به
#اصلاحجامعه از طواغیت، مفاسد و
#اجرایقوانینالهی دارد و بالاخره
#اعتقادبهمعاد نیز در حیات اجتماعی و سیاست تأثیر داشته و زمینه شهادت طلبی و
#روحیهایثاروفداکاری و جهاد علیه فساد و طواغیت را فراهم نموده و هدف غایی حرکت اجتماعی و نظام سیاسی را ترسیم می کند.[۱]
🔴دوم؛ در بخش احکام
🔷بررسی مباحث مختلف فقهی حاکی از آن است که
#سیاست در تمامی ابواب فقهی طرح گردیده است. البته جوهره برخی ابواب فقهی کاملا سیاسی است؛ نظیر کتاب جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، قضا و شهادات و حدود و دیات، و به طور کلی حضرت امام معتقد بودند که اگر کتب فقهی را در ۵۰ باب خلاصه کنیم، تنها اندکی از آنها غیر سیاسی هستند.[۲]
🔴 سوم؛ در بخش اخلاق
🔷
#سیاست با گزاره های اخلاقی دین مبین اسلام ارتباطی تنگاتنگ داشته و مسایل اخلاقی هر دو حوزه فردی و اجتماعی را در بر میگیرد؛
#پذیرشمسؤولیت های اجتماعی و سیاسی مستلزم دارا بودن ویژگی ها و صفات بارز اخلاقی است و تأمین توأمان سعادت دنیوی و اخروی جامعه و
#نیلبهاهدافمتعالیحکومتاسلامی تنها در گرو
#تربیتمدیرانلایق که متخلق به صفات رهبران الهی چون پیامبر و امامان معصوم(ع) باشند میسر است. عهدنامه امام علی(ع) به مالک اشتر که مملو از دستورات اخلاقی - سیاسی است نمونه ای از این موضوع است.[نهج البلاغه، نامه ۵۳] و بالاخره این که سیره بزرگان دین اسلام از پیامبران و معصومین(ع) گرفته تا فقهای بزرگوار و همچنین منابع اسلامی (قرآن، روایات و عقل) همگی حاکی از اشتمال دین بر سیاست و آمیختگی این دو است.
پینوشت
[۱] درآمدیبرنظامسیاسیاسلام (محمد جواد نوروزی) ص ۳۶
[۲] مبانیاندیشهسیاسیاسلام (عمید زنجانی)
منبع: وبسایت پرسمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد