✔️ بیت الاحزان یک حقیقت فراموش نشدنی ۶
🖊 استاد محمدصادق نجمی رحمهالله
📚 مجله میقات حج ٫ سال ۱۳۷۱ ٫ شماره ۲
◾️ بیتالاحزان در آستانه تخریب
تا اینجا همراه با تاریخ بیتالأحزان از بدو پیدایش آن، تا اواخر قرن سیزده (1292)، قرن به قرن حرکت نمودیم. اینک در قرن چهاردهم هجرى و در آستانه تخریب بیتالأحزان که در سال 1344 ه واقع گردیده است قرار گرفتهایم. در این برهه محدود و مدت کمتر از نیم قرن، از میان میلیونها زائر بیتالأحزان، تعدادى از علماى برجسته و نویسندگان را مىبینیم که در تألیفات خود از بیتالأحزان سخن به میان آورده و از این بناى تاریخى و اثر فراموش نشدنى یاد نمودهاند، از جمله:
1 - ابراهیم رفعت پاشا17 نویسنده و امیرالحاج مصرى است که براى آخرین بار در سال 1325 ه بقیع را زیارت کرده و مشاهدات خود را در باره بیتالأحزان چنین نقل مىکند: «و هناک قبة تسمى قبة الحزن یقال انها فى البیت الذى آوت الیه فاطمة بنت النبى - ص - و التزمت الحزن فیه بعد وفات ابیها رسول اللَّه - ص - و کان فى البقیع قباب کثیرة هدمها الوهابیون».18
«در بقیع، گنبد دیگرى نیز وجود دارد که «قبة الحزن» نامیده مىشود و مىگویند که این گنبد در بالاى همان محل ساخته شده است که فاطمه - ع - پس از رسول خدا - ص - بدانجا مىآمده و حزن و اندوه خود را ابراز مىنموده است، سپس مىگوید در بقیع گنبدهاى زیادى بود که وهابیها از بین بردهاند».
2 - حاج سید احمد هدایتى: یکى دیگر از کسانى که در آستانه تخریب بیتالأحزان و پنج سال قبل از این حادثه تأسفبار، بیتالأحزان را زیارت نموده و در سفرنامه خود به نام «خاطرات مکه» منعکس نموده است، مرحوم حاج سید احمد هدایتى یکى از سادات مکرّم و از اولاد محترم رسول اکرم - ص - است که وى ضمن بیان موارد و نقاط مختلفى که حضرت زهرا - سلام اللَّه علیها - را زیارت نموده است، مىگوید: «پنجم در بیتالأحزان که قبرستان بقیع واقع است».19
3 - سید شرف الدین - قدس سره - 1290 - 1377:
مرحوم علّامه، سید عبدالحسین شرف الدین،20 سومین کسى است که بیتالأحزان را پنج سال قبل از تخریب، زیارت و به تناسب بحثى در کتاب خود «النص و الاجتهاد» به این مطلب تصریح نموده است که گفتار او را بهعنوان «ختامه مسک» مىآوریم: «... سپس على بن ابىطالب در بقیع محلى را آماده ساخت که فاطمه زهرا براى گریه کردن، بدانجا مىآمد و بیتالأحزان نامیده مىشد و شیعیان در طول تاریخ این بیت را همانند مشاهد و حرمهاى مقدس زیارت مىنمودند تا اینکه در این ایّام که سال 1344 ه است، ملک عبدالعزیز بر سرزمین حجاز مسلط و با دستور وى بر اساس پیروىاش از وهابیگرى، منهدم گردید و در سال 1339 هجرى که خداوند توفیق سفر حج و زیارتِ پیامبر و مشاهد اهل بیتش در بقیع را بر من عنایت فرمود، بیتالاحزان را زیارت کردم». «... و کنّا سنة 1339 تشرفنا بزیارة هذا البیت (بیتالاحزان) ... فى البقیع...».21
@tafaqqoh