🕊 تفسیر آیه ۱۷ تا ۲۰ سوره بلد 🕊
🍃 ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ (۱۷)🍃
🍃أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ (۱۸)🍃
🍃وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ (۱۹)🍃
🍃عَلَيْهِمْ نَارٌ مُّؤْصَدَةٌ (۲۰)🍃
ترجمه :
🍃 سپس از كسانى باشد كه ايمان آورده و همديگر را به شكيبايى و مهربانى سفارش كرده اند.🍃
🍃آنان اصحاب يمين هستند.🍃
🍃و كسانى كه به آيات ما كفر ورزيدند اصحاب شومى و شقاوت هستند.🍃
🍃بر آنان آتشى سرپوشيده و فراگير احاطه دارد.🍃
عبارت «ثمّ كان من الّذين آمنوا» دو گونه معنا شده است:
الف: كارهاى خير مثل آزاد كردن برده و سير كردن گرسنه، بسترى براى گرايش به ايمان و سفارش ديگران به كارهاى نيك است.
ب: مقام و ارزش ايمان، بالاتر از سير كردن گرسنه و آزادى برده است، لذا با كلمه «ثمّ» فاصله شده است.
«ميمنة» از يمن و يمين به معناى ميمنت و مباركى است و اصحاب ميمنة يعنى كسانى كه بركت دائمى، ملازم و مصاحب آنان است. گويا اصحاب ميمنه همان كسانى باشند كه نامه عملشان به دست راستشان داده مى شود.
«مشئمة» از شوم به معناى نامبارك است و كلمه «مؤصدة» از «ايصاد» به معناى بستن درب و محكم كردن آن است.
در قرآن، چهار بار كلمه «تواصوا» به كار رفته است: يك بار «تواصوا بالحق»، دو بار «تواصوا بالصبر» ويك بار «تواصوا بالمرحمة».
تكرار كلمه «تواصوا» در يك آيه، يا براى تأكيد است و يا براى آنكه هر يك از صبر و مرحمت، يك تكليف مستقل هستند و با ترك يكى زمينه ديگرى از بين نمى رود.
هيچكس بى نياز از سفارش و تشويق نيست. كلمه «تواصوا» كه در قالب باب تفاعل آمده، به معناى آن است كه سفارش به نيكى ها بايد طرفينى و به صورت يك جريان عمومى باشد نه يك طرفه.
در آيات قبل سفارش شد كه به يتيم و مسكين رسيدگى كنيم، در اين آيه مى فرمايد: ديگران را هم به رسيدگى و رحم كردن سفارش كنيم. «تواصوا بالمرحمة»
با اينكه معمولاً در كنار «آمنوا»، «عملوا الصالحات» به كار مى رود، ولى در اينجا به جاى «عملوا الصالحات»، «تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة» آمده است گويى اين دو سفارش، خود عمل صالح است.
اسلام، علاوه بر كار نيك، به عقائد و انگيزه هاى افراد نيز توجه كامل دارد يعنى فرد علاوه بر آزاد كردن برده و اطعام بينوايان بايد اهل ايمان نيز باشد. چه بسيارند كسانى كه حاضرند كمك هاى مالى و خدمات انسان دوستانه ارائه دهند ولى حاضر نيستند مكتب و راه و استدلال حق را بپذيرند! اينگونه افراد نيز واماندگانند و از عقبه ها و گردنه ها عبور نكرده اند، لذا قرآن مى فرمايد: شرط عبور از گردنه، خدمات و كمك هاى مالى به اسير و مسكين و يتيم است به شرط آنكه همراه با روحيه حق پذيرى و ايمان باشد. «ثم كان من الّذين آمنوا»
شايد مراد از دوزخ سرپوشيده، همان باشد كه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «لهم من جهنّم مهاد و من فوقهم غواش»
📌 پیام ها
🌿 ايمان، شرط پذيرش كارهاى نيك است. «ثم كان من الّذين آمنوا»
🌿 همه مسلمانان بايد يكديگر را به صبر و رحمت سفارش كنند. «آمنوا و تواصوا»
🌿 دانستن كافى نيست، گفتن و شنيدن نيز مؤثر است. «تواصوا»
🌿 بهترين معروف ها كه بايد به آن سفارش شود، صبر و رحمت است. «تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة»
🌿 بعد از خودسازى بايد ديگران را به كار خير دعوت كرد. «تواصوا بالمرحمة»
🌿 تشكر از نعمت چشم، ديدن آيات الهى و تشكر از نعمت زبان، سفارش به ديگران است. «تواصوا»
🌿 ايمان و صبر و محبّت، مايه بركت است. «اولئك اصحاب الميمنة»
🌿 كسى كه با كفر و بخل، روى حق و رحمت را بپوشاند در قيامت در آتشى سرپوشيده قرار خواهد گرفت. «عليهم نار مؤصدة»
🌿 مؤمنانى كه به سير كردن گرسنه و آزادى برده موفق شوند، هم براى جامعه، مايه خير و بركت هستند و هم آخرت خود را آباد كرده اند و چه ميمنت و بركتى بالاتر از اين؟ «اصحاب الميمنة»
🌿 هركارى با بردبارى و پايدار به نتيجه مى رسد و لذا سفارش به صبر، مقدّم بر هر امرى است. «تواصوا بالصبر»
🌿 منشأ هرگونه شوى و پليدى، به كفر و حق پوشى بازمى گردد. «والّذين كفروا... هم اصحاب المشئمة»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402