ما و عملیات «وعده صادق» 🔰 قسمت اول 🔶 نظری بر حوادث نظامی اخیر از منظر سلوکی و معنوی: درباره عملیات بزرگ سحرگاه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ و موشکباران دشمن صهیونیستی توسط سپاه پاسداران، از ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، استراتژیک و... سخن بسیار گفته شده و خواهد شد. ما در اینجا قصد تکرار مکررات نداریم؛ بلکه هدفمان توجه به این عملیات از منظری معنوی و قرآنی است. به جرأت می‌توان ۲۶ فروردین را «یوم‌الله» نامید؛ چنانکه رهبر انقلاب روز حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد آمریکا را نیز یوم‌الله نامیدند: «آنچه اتّفاق افتاد، کار هیچ عاملی جز دست قدرت خدا نمی‌توانست باشد. 🔶 آن روزی هم که موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه آمریکایی را در هم کوبید، آن روز هم یکی از ایّام‌الله است». ایشان در تبیین چرایی این نامگذاری چنین توضیح می‌دهند: «یوم‌الله یعنی چه؟ یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند... 🔶 اینها روزهای نقطه عطف تاریخند، روزهای تاریخ‌سازند، روزهای عادّی نیستند اینها. اینکه یک نیرویی، یک ملّتی، این قدرت را دارد، این توان روحی را دارد که به یک قدرت متکبّر زورگوی عالم این جور سیلی بزند، نشان‌دهنده دست قدرت الهی است، پس آن روز جزو ایّام‌الله است؛ روزها تمام می‌شوند، لکن تأثیرات این روزها در زندگی ملّت‌ها باقی می‌مانند؛ در روحیه ملّت‌ها، در منش ملّت‌ها، در مسیر ملّت‌ها، آثاری که این روزها باقی می‌گذارند آثار ماندگار و بعضاً جاودانه است». ایشان در ادامه تصریح می‌کنند که مؤمن باید با عینک توحیدی به این حوادث نظر بیفکند: «آن کسانی که دست قدرت خدا را نمی‌توانند در این حوادث ببینند و تحلیل‌های مادّی در این مسائل می‌کنند، عقب می‌مانند. باید دست قدرت خدا را دید. بُعد معنوی و بسیار مهمّ این حادثه همین است که خدای متعال این کار را می‌کند.» (بیانات در نماز جمعه ۲۷ دی ۹۸). 🔶 در فرهنگ قرآن، راز و رمز پیروزی گروه مؤمنان، به‌ یاد‌ داشتن ایام‌الله است؛ شکست آنان نیز به‌خاطر فراموشی همین امر مقدس است: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ» (ابراهیم، ۵). 🔶 البته که هرچند همه ایام به خداوند تعلق دارد، اما برخی چنان شکوهمندند که در میان ایام تعلق خاص به توحید پیدا می‌کنند؛ چنانکه در بیت‌الله و یدالله و روح‌الله چنین است. 🔶 در بیانات اهل بیت (ع)، یوم‌الله بر روز قیام قائم آل محمد (ع) و نیز روز قیامت و همچنین لحظه ارتحال انسان به عالم برزخ تطبیق داده شده؛ اما مرحوم علامه طباطبایی (ره) در ذیل آیه فوق‌الذکر، با تنقیح مناط از این موارد می‌فرماید که یوم‌الله روزی است که کلمه توحید بروز بیشتری دارد و قدرت و سطوت و عزت الهی در عالم نمایان می‌شود و قدرت‌های طاغوتی را از بین می‌برد؛ چنانکه با ظهور امام عصر (عج) و یا قیامت و مرگ، این امر محقق می‌گردد. همچنین مراد از ایام‌الله روزگاری است که نعمت‌های مادی و معنوی پروردگار به برکت استقرار حکومت و ولایت الهی بر امت جاری می‌گردد. 🔸 : آقای محمد تقی فیاض بخش 🆔 @tahlil_shjr