نکاتی در باب ولایت فقیه نکته اول: معنای ولایت: ولایت به معنای حاکمیت است. ولایت فقیه عبارت است از حکومت فقیه عادل و دین شناس. (اجوبه الاستفتائات ص11) نکته دوم: جایگاه ولایت فقیه: ولایت فقیه از شئون ولایت و امامت است که از اصول مذهب میباشد (همان ص14) از آنجایی که ولایت و امامت زیر مجموعه ی توحید است ، لذا ولایت فقیه هم از شئون توحید است و به تعبیر علامه مصباح (دام ظله) : ولایت فقیه مکمل توحید است ، متمم توحید است. توضیح اینکه: توحید یازده مرتبه دارد که یکی از مراتب آن توحید در حاکمیت است یعنی در عالم حق حاکمیت مستقلا و اصالتا از آن خدای متعال است (ان الحکم الا لله) خدای متعال این حق حاکمیت را به پیامبر صلوات الله علیه و آله و پس از آن به ائمه ی معصومین علیهم السلام و در زمانی که دسترسی به امام معصوم علیه السلام نباشد به ولی فقیه به عنوان نزدیک ترین فرد به امام معصوم علیه السلام اعطا فرموده است. امام راحل قدس سره میفرمایند: فللفقیه العادل جمیع ما للرسول و الائمه علیهم السلام مما یرجع الی الحکومه و السیاسه و لا یعقل الفرق.حاکمیت فقیه همان حاکمیت رسول وائمه اطهار است وفرقی میان آنها نیست (کتاب البیع جلد 2ص 417 به نقل از کتاب ولایت فقیه آیت الله معرفت ص 43) مبنای روایی ارتباط ولایت فقیه با توحید: 1. ذیل آیه فطرت در تفسیر علی بن ابراهیم، حضرت می فرمایند: در فطرت شما این است: اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا صلی الله علیه و آله رسول الله و اشهد ان علیا ولی الله و بعد فرمودند: الی هاهنا التوحید. (تفسیر قمی، جلد 2، ص 132) 2. ذیل روایت مقبوله عمر بن حنظله، امام صادق علیه السلام مخالفت با حکم حاکم اسلامی را در حد شرک به خدا می دانند. فرمودند: فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه فانما بحکم الله قد استخف و علینا رد و الراد علینا الراد علی الله و هو علی حد الشرک بالله. (کافی، جلد7، ص 412) نکته سوم: ویژگی های ولایت فقیه : اولین ویژگی ولایت فقیه قداست آن است این جایگاه مقدس است زیرا حاکمیت الهی است و انتساب به خدا دارد با بیانی که در جایگاه ولایت فقیه عرض شد که به توحید در حاکمیت برمی گردد و به تبع جایگاه -شخصی هم که در این جایگاه قرار می گیرد -یعنی ولی فقیه - قداست دارد لذا در توقیع شریف آمده است که فانهم حجتی علیکم وانا حجه الله علیهم ویا در مقبوله عمربن حنظله امام صادق علیه السلام می فرمایند -الراد علیه کالراد علینا و هو علی حد الشرک بالله- و از تمامی روایات ولایت فقیه قداست ولی فقیه هم استفاده می شود دشمن هم در راستای سیاست قداست زدایی از مقدسات مسلمین از طریق توهین و تهمت و مغالطه کاری مثل توهین به قرآن و پیامبر صلوات الله علیه وآله و حضرات معصومین علیهم السلام ولی فقیه را هم مورد هجمه و توهین قرار داده و با مغالطه انتساب مشکلات و ضعف ها -که غالبا نتیجه بی کفایتی مسئولین قبلی و انتخاب غلط خود مردم بوده - به ولی فقیه او را تضعیف کند باید مراقب نقشه شوم دشمن باشیم و در مقابل آن محکم بایستیم که دفاع از مقدسات واجب شرعی است اگر ضعف مسئولی حاکی از ضعف حاکم اسلامی باشد پس نعوض بالله ضعف کارگزاران پیامبر صلوات الله علیه وآله و امیر المومنین علیهم السلام که در تاریخ متعدد ذکر شده را چگونه توجیه می کنید ؟ در حالیکه آنها بدون واسطه منصوب از طرف معصوم بودند پس این یک مغالطه است و باید مراقب دام دشمن باشیم و خود و اطرافیان خود را واکسینه کنیم اهل علمی خدمت آیه الله بهجت دچار همین مغالطه شده بود واز حضرت آقا بدگویی میکرد آیه الله بهجت فرمودند این آقایی که قدرت اداره منزل خود را ندارد پشت سر کسی حرف میزند که داره جهان اسلام را اداره میکنه . مسلمان مخصوصا یک شیعه تعصب دینی او اجازه نمی دهد که به مقدسات او توهین شود و در مقابل سکوت نمی کند مقدسات ما خط قرمز ماست برخی برای قداست زدایی از ولایت فقیه ابتدا جایگاه آن را در حد یک بحث سیاسی تنزل می دهند وبعد برای تضعیف آن اقدام می کنند در حالیکه ولایت فقیه ادامه ولایت معصومین است و زیر مجموعه توحید است لذا علامه مصباح اعلی الله مقامه فرمودند : مخالفت با امر ولی فقیه به معنای عدم قبول ربوبیت تشریعی خداست . البته این بدان معنا نیست که نتوان ولی فقیه را نقد کرد بلکه نقد ولی فقیه به شرط عدم تضعیف او و از طریق مجلس خبرگان که قانونا وظیفه رسیدگی به این امور را دارد اشکالی ندارد . دومین ویژگی ولایت فقیه عبارت است از اینکه : ولایت فقیه مردمی ترین نوع حکومت در دنیاست. مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی (سلام الله علیه) 1379/1/6: