در آیه بعد برای تکمیل این دلداری به وضع انبیای پیشین اشاره کرده و میگوید: این موضوع منحصر به تو نبوده است «رسولان پیش از تو را نیز تكذیب كردند»
«وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ»
« اما آنها در برابر تكذیب ها و آزارها استقامت ورزیدند تا نصرت و یارى ما به سراغشان آمد و سرانجام پیروز شدند»
«فَصَبَرُوا عَلى ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا»
« و این یك سنت الهى است كه هیچ چیز نمى تواند آن را دگرگون كند»
«وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ»
بنا بر این تو هم در برابر تكذیب ها و آزارها و حملات دشمنان لجوج و سرسخت روح صبر و استقامت را از دست مده،و بدان طبق همین سنت، امدادهاى الهى و الطاف بیكران پروردگار به سراغ تو خواهد آمد، و سرانجام برتمام آنها پیروزخواهى شد و اخبارى كه از پیامبران پیشین به تو رسیده است كه چگونه در برابر مخالفتها و شدائد استقامت كردند و
پیروز شدند گواه روشنى براى تو است.
«وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نبََإِ الْمُرْسَلِینَ»
📝 در حقیقت آیه فوق به یك اصل كلى اشاره مى كند و آن اینكه همیشه رهبران صالح اجتماع كه براى هدایت توده هاى مردم به وسیله ارائه مكتب و طرحهاى سازنده با افكار منحط و خرافات و سنن غلط جامعه بپا مى خاستند با مخالفت
سرسختانه جمعى سودجو و زورگو كه با پر و بال گرفتن مكتب جدید، منافعشان به خطر مىافتاد، روبرو مى شدند.
آنها براى پیشرفت مقاصد شوم خود از هیچ كارى ابا نداشتند، و از تمام حربه ها: حربه تكذیب، تهمت ، محاصره اجتماعى،آزار و شكنجه، قتل و غارت و هر وسیله دیگر استفاده مى كردند، اما حقیقت با جاذبه و كشش و عمقى كه داردسرانجام- طبق یك سنت الهى- كار خود را خواهد كرد، و این خارهاى سر راه برچیده خواهند شد، اما شكی نیست كه شرط اساسى این پیروزى بردبارى و مقاومت و استقامت است.
(تفسیر نمونه، ج 5، ص 208_213)
🔹🔸۸) امداد الهی شامل حق طلبان می شود
«وَ هذا صِراطُ رَبِّكَ مُسْتَقِیماً قَدْ فَصَّلْنَا الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَذَّكَّرُون. لهَمُْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ ولِیُّهُمْ بِماكانُوا یعَْمَلُونَ.»
(انعام126_127)
«و این راه مستقیم و سنت جاویدان پروردگار تو است، ما آیات خود را براى كسانى كه پند مى گیرند بیان كرديم.
براى آنها خانه امن و امان نزدپروردگارشان خواهد بود، و او ولى و یار و یاور آنها است بخاطر اعمال نیكى كه انجام می دادند.»
📝ا ین مطلب كه مددهاى الهى شامل حال حق طلبان مى گردد و سلب موفقیت به سراغ دشمنان حق مى رود یك سنت مستقیم و ثابت و دگرگون ناپذیر الهى است.
(تفسیر نمونه، ج 5، ص 433،437)
🔹🔸۹)همراه بودن ستمگران وطاغیان در دنیا و آخرت/ بدبختی،نتیجه اعمال گمراهان
📝 قرآن اشاره به یك قانون همیشگى در مورد اینگونه اشخاص دارد ودر (سوره انعام/آیه 129 ) مى گوید:
«وَ كَذلِكَ نوَُلِّّی بعَْضَ
الظَّالِمِینَ بعَْضاً بِما كانُوا یَكْسِبُونَ.»
«همان گونه كه ستمگران و طاغیان در این دنیا حامى و پشتیبان یكدیگر و رهبر و راهنماى هم بودند» و در مسیرهاى
غلط همكارى نزدیك داشتند، در جهان دیگر نیز آنها را به یكدیگر وامى گذاريم و «این به خاطر اعمالى است كه در این
جهان انجام دادند.»
📝 زیرا صحنه رستاخیز صحنه عكس العمل ها و واكنش ها در مقیاس هاى عظیم است و آنچه در آنجا وجود دارد پرتو وانعكاسى از اعمال ما در این دنیاست.این تعبیر و تعبیر" بِماكانُوا یَكْسِبُونَ " نشان مى دهد كه اين سيه روزى و بدبختى به خاطر اعمال خودشان است و اين يك سنت الهى و قانون آفرينش است كه رهسپران راههاى تاريك جز سقوط در چاه و دره بدبختى فرجامى نخواهند داشت.
( تفسير نمونه، ج 5، ص 440_441)
🔹🔸۱۰) اتمام حجت خداوند بر ستمگران با فرستادن رسولان
قرآن در(سوره انعام/آیه 131) یك قانون كلى و سنت همیشگى الهى را بازگو مى كند كه:
«ذلِكَ أَنْ لمَْ یَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ
الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها غافِلُونَ.»
«پروردگار تو هیچگاه مردم شهرها و آبادیها را به خاطر ستمگریهایشان، در حالى كه غافلند، هلاك نمى كند"
مگر اینكه
رسولانى به سوى آنها بفرستد و آنها را متوجه زشتى اعمالشان سازد و گفتنى ها را بگوید.
📝كلمه" بظلم" مى تواند به این معنى باشد كه خدا كسى را به خاطر ستم هایش، و در حال غفلت، پیش از فرستادن پیامبران مجازات نمى كند، و مى تواند به این معنى باشد كه خدا افراد غافل را از روى ظلم و ستم كیفر نمى دهد زیرا كیفر دادن آنهادر این حال، ظلم و ستم است و خداوند برتر از این است كه در باره كسى ستم كند.
(تفسیر نمونه، ج 5، ص 444)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j