علیه السلام 15/2 _صحابه 👁‍🗨در نگرش اهل سنت به حدیث غدیر 🕳گروه اول :پذیرش با تفسیر خاص خود 🕳 گروه دوم:اشاره ی ضمنی 〰 ادامه ی گروه دوم👈گروهی از تاریخ ­نگاران اهل ­سنت که به بیان پاره‌ای از جزئیات مربوط به غدیر، مانند حدیث «مَن کنتُ مولاه فعلی مولاه» یا احتجاج و مناشدة حضرت امیرالمومنین علیه السلام با برخی صحابه در ارتباط با حادثة غدیر بسنده کرده‌اند از جمله: ➖ محمدبن­ احمد فاسِی (832ق) در 📓شِفاء الغَرام باخبار البَلَد الحَرام، هنگام ذکر آبراهة زیرزمینی مشهوری به ­نام «خُم» می‌گوید: «خُم، مجرای آبی زیرزمینی مشهوری است که آن، غیر از خُمی است که پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) نزد غدیر (برکة) واقع در آن فرمود: مَن کُنتُ مَوْلَاهُ فعَلی مَوْلَاهُ؛ و آن در فضیلت علی­ بن­ ابی­طالب علیه السلام وارد شده است. این خم، موضعی در جحفه است و میان آن و باب مکه - که محب طبری بدان اشاره کرده - به مسافت پرتاب دو تیر، فاصله است. والله اعلم».🔍(تقی فاسی، 2000م، ج1، ص406) این سخن، بر معروف بودن غدیر خم و حدیث پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم)نزد همه دلالت دارد. ➖ نُوَیرى (متوفاى حدود 833ق) در نِهایة الارَب فى فنون الادب، در باب ذکر گزیده‌ای از فضایل علی­ بن ­ابی­طالب(علیه السلام)، با ذکر پنج تن از صحابه (بریده، ابوهریره، جابر، براءبن­عازب و زیدبن­ارقم) از زبان حضرت رسول(صل الله علیه و آله و سلم) به حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلى مَولاه» در روز غدیر خم و نیز روایت (اللهم وَالِ مَن والاه، وعَادِ مَن عَاداه) بعضی از آن صحابه، اشاره می‌کند. 🔍(ر.ک: نویری، 1423م، ج20، ص4) ➖ابن ضِیاءمَکی حنفی (ف854ق) در 📓 تاریخ مکة المُشرفة والمسجد الحرام والمدینة الشریفة والقبر الشریف همانند محمد بن ­احمد فاسی، در فصل ذکر چاه‌های مکه و اطراف آن، به ­هنگام سخن از چاهی به ­نام «خُم» جهت دفع خطا و برای اینکه اشتباها خمِ معروف، به ذهن خواننده خطور نکند، به توضیحِ مطلب مبادرت می‌ورزد و می‌گوید: «چاهی است در آبراهه‌ای زیرزمینی که بدان خُم می‌گویند و آن، غیر از خُمی است که روایت شده پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم فرمود: مَن کُنتُ مَوْلَاهُ فعَلی مَوْلَاهُ؛ زیرا این خُم، نزدیک جُحفه است». 🔎(ابن ­ضیاء، 2004م، ص209). این مطلب، از شهرت واقعة غدیر خم و حدیث پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) حکایت دارد. ➖سُیُوطی (ف911ق) در 📓تاریخ الخلفاء، با سلسله سندهای مختلف، حدیث غدیر مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه و تتمة آن (اللهم وَالِ مَن وَالاه وعَادِ مَن عَادَاه) را ذکر کرده،🔍 (ر.ک: سیوطی، 2004م، ص132) به احتجاج حضرت علی(علیه السلام)با برخی صحابه در روز رَحْبه اشاره می‌کند. (ر.ک: همان، ص132) ➖سَمهُودى شافعی(ف911ق) در📓 جواهر العِقْدین فی فضل الشرفَین، حدیث غدیر را نقل نموده (ر.ک: امینی، 1977م، ج1، ص15، 17 و 29) و به مناشدة علی( علیه السلام) در روز رحبه اشاره کرده است.🔍 (ر.ک: همان، ج1، ص16، 45، 48، 54 و 176) همچنین در کتاب تاریخی خود با عنوان خُلاصة الوَفا باخبار دار المصطفى، که دربارة مدینة منوره تألیف شده است، فصلی را به مساجد واقع ­شده در راهی که پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) در ایام حج و غیر آن به سوی مکه می‌پیموده، اختصاص داده است. او در این فصل، از مسجدِ بعدِ جُحفه - که به­ گمانش همان مسجد غدیر خم است - نام می‌برد و پس از توضیحاتِ جغرافیایی دربارة آن، به موضوع غدیر و نماز ظهر پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) در آن مکان، و ایراد جملة «اللهم مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه» از زبان مبارک رسول خدا(صل الله علیه و آله و سلم)پس از بالا بردن دست علی(علیه السلام) اشاره می‌کند. 🔍(ر.ک: سمهودی، بی­تا، ج2، ص484) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j