در زمان امام هادی(علیه‌السلام) شیعیان ایران، عراق، یمن ومصر ارتباط مستمر و خوبی با حضرت داشتند. وکلای امام علیه السلام علاوه بر جمع آوری خمس و ارسال آن به امام علیه السلام ، در مسائل کلامی و فقهی نیز نقش سازنده ای داشته اند و در جا انداختن امامت امام بعدی و ورود شیعه به عصر غیبت، تلاش خستگی ناپذیری از خود به نمایش گذاشتند. (البته گاهی افرادی از این وکلا دستخوش انحراف از خط امام علیه السلام شده و مورد تکذیب آن حضرت هم واقع می شدند. در این شرایط کسان دیگری جایگزین آنها می شدند.[۸]) [۱] . شیخ مفید، ارشاد، ص۳۲۷. [۲] . همان، ص۳۰۷. [۳] . حسینی، محمدرضا، تاریخ اهل‌البیت علیه السلام ، ص۱۲۳. [۴] . مناقب آل ابی طالب علیه السلام ، ج۴، ص۴۰۱، به کوشش محمدحسین دانش آشتیانی و سید هاشم رسولی محلاتی [۵] . محمد جواد طبسی،حیاة الامام العسکری علیه السلام ، صص۳۲۵-۳۱۶ (با اندکی تصرف و تلخیص). [۶] . اختیار معرفة الرجال، ص۵۱۹، (به نقل از تاریخ تشیع، ج۱، ص ۲۹۴). [۷] . خوانساری، محمد باقر، روضات الجنات، صص ۱۳۵ ـ ۱۳۴، (به نقل از تاریخ تشیع، ج۱، ص ۲۹۴). [۸] . رسول جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص۵۱۳. منبع :حوزه نت تنظیم: سرکار خانم محمدی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j