تلاوت قرآن صبحگاهی سلام علیکم با قرائت يك آيه از قرآن در هر صبحگاه با ما همراباشید @telavate_sobhgahi بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻟَﺂ ﺇِﻛْﺮَﺍﻩَ ﻓِﻲ ﺍﻟﺪِّﻳﻦِ ﻗَﺪ ﺗَّﺒَﻴَّﻦَ ﺍﻟﺮُّﺷْﺪُ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻐَﻲِ ّ ﻓَﻤَﻦ ﻳَﻜْﻔُﺮْ ﺑِﺎﻟﻄَّﺎﻏُﻮﺕِ ﻭَﻳُﺆْﻣِﻦ ﺑِﺎﻟﻠَّﻪِ ﻓَﻘَﺪِ ﺍﺳْﺘَﻤْﺴَﻚَ ﺑِﺎﻟْﻌُﺮْﻭَﺓِ ﺍﻟْﻮُﺛْﻘَﻲ ﻟَﺎ ﺍﻧﻔِﺼَﺎمَ ﻟَﻬَﺎ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪُ ﺳَﻤِﻴْﻊٌ ﻋَﻠِﻴﻢٌ (بقره ۲۵۶) ﺩﺭ (ﭘﺬﻳﺮﺵ) ﺩﻳﻦ، ﺍﻛﺮﺍﻫﻲ ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺭﺍﻩ ﺭﺷﺪ ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ، ﻗﻄﻌﺎً ﺑﻪ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮﻩ ﻣﺤﻜﻤﻲ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﻛﻪ ﮔﺴﺴﺘﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ﻭﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻨﻮﺍﻱ ﺩﺍﻧﺎ ﺍﺳﺖ. ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻗﻠﺒﻲ ﺑﺎ ﺍﺟﺒﺎﺭ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎ ﺑﺮﻫﺎﻥ، ﺍﺧﻠﺎﻕ ﻭ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺩﻟﻬﺎ ﻧﻔﻮﺫ ﻛﺮﺩ، ﻭﻟﻲ ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻌﻨﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﻫﺮ ﻣﻨﻜﺮﻱ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻣﻦ ﺁﺯﺍﺩم ﻭ ﻛﺴﻲ ﺣﻖّ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻩ ﺍم ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﺩ. ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺟﺰﺍﻳﻲ ﺍﺳﻠﺎم ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺗﻌﺰﻳﺮﺍﺕ، ﺣﺪﻭﺩ، ﺩﻳﺎﺕ ﻭ ﻗﺼﺎﺹ ﻭ ﻭﺍﺟﺒﺎﺗﻲ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﻭ ﺟﻬﺎﺩ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺘّﻲ ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﻗﻠﺒﺎً ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻭﻟﻲ ﺣﻖّ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻳﻚ ﻓﺮﺩ ﻣﻮﺫﻱ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻛﻔّﺎﺭ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: «ﻫﺎﺗﻮﺍ ﺑﺮﻫﺎﻧﻜﻢ ﺍﻥ ﻛﻨﺘﻢ ﺻﺎﺩﻗﻴﻦ»ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﺩّﻋﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺻﺎﺩﻗﻴﺪ، ﺑﺮﻫﺎﻥ ﻭ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻛﻨﻴﺪ. ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺍﺳﻠﺎم، ﺍﺟﺒﺎﺭ ﻧﻤﺎﻳﺪ؟ ﺟﻬﺎﺩ ﺩﺭ ﺍﺳﻠﺎم ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﻫﺎ ﻭ ﺷﻜﺴﺘﻦ ﻧﻈﺎم ﻫﺎﻱ ﺟﺒّﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺗﻔﻜّﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻠّﺖ ﻫﺎ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺤﻮ ﺷﺮﻙ ﻭ ﺧﺮﺍﻓﻪ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻳﻚ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﻜﻮﺕ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ، ﻇﻠﻢ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻴّﺖ ﺍﺳﺖ. ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺗﻤﺴﻚ ﺑﻪ «ﻋﺮﻭﺓ ﺍﻟﻮﺛﻘﻲ» ﻭ ﺭﻳﺴﻤﺎﻥ ﻣﺤﻜﻢ ﺍﻟﻬﻲ، ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑﺎ ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﺳﺖ. ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺍﻧﺖ ﺍﻟﻌﺮﻭﺓ ﺍﻟﻮﺛﻘﻲ». ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺩﻳﻨﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﻭ ﻣﻨﻄﻖ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﺍﻛﺮﺍﻩ ﻭ ﺍﺟﺒﺎﺭ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﻟﺎﺍﻛﺮﺍﻩ ﻓﻲ ﺍﻟﺪﻳﻦ» ٢- ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺯﻭﺭ ﺩﺭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺣﺮﻛﺎﺕ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺩﺭ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻭ ﻋﻘﺎﻳﺪ. «ﻟﺎﺍﻛﺮﺍﻩ ﻓﻲ ﺍﻟﺪﻳﻦ» ٣- ﺭﺍﻩ ﺣﻖّ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻩ، ﺗﺎ ﺣﺠّﺖ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﺗﻤﺎم ﺑﺎﺷﺪ. ﺭﻭﺷﻦ ﺷﺪﻥ ﺭﺍﻩ ﺣﻖّ، ﺑﺎ ﻋﻘﻞ، ﻭﺣﻲ ﻭﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﺍﺳﺖ. «ﻗﺪ ﺗﺒﻴّﻦ ﺍﻟﺮﺷﺪ ﻣﻦ ﺍﻟﻐﻲ» ﺍﺳﻠﺎم ﺩﻳﻦ ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺖ. ٤- ﺩﻳﻦ، ﻣﺎﻳﻪ ﻱ ﺭﺷﺪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻴّﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻗﺪ ﺗﺒﻴّﻦ ﺍﻟﺮﺷﺪ ﻣﻦ ﺍﻟﻐﻲ» ٥ - ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻜﺒﺎﺭ ﺳﺎﺯﺵ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﻳﻜﻔﺮ ﺑﺎﻟﻄﺎﻏﻮﺕ» ٦- ﺗﺎ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﻫﺎ ﻣﺤﻮ ﻧﺸﻮﻧﺪ، ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺟﻠﻮﻩ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ﺍﻭّﻝ ﻛﻔﺮ ﺑﻪ ﻃﺎﻏﻮﺕ، ﺑﻌﺪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ. «ﻓﻤﻦ ﻳﻜﻔﺮ ﺑﺎﻟﻄﺎﻏﻮﺕ ﻭﻳﺆﻣﻦ ﺑﺎﻟﻠّﻪ» ٧- ﻛﻔﺮ ﺑﻪ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ. «ﻳﻜﻔﺮ، ﻳﺆﻣﻦ» ﻓﻌﻞ ﻣﻀﺎﺭﻉ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﺗﺪﺍﻭم ﺍﺳﺖ. ٨- ﻣﺤﻜﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﺭﻳﺴﻤﺎﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﻛﺎﻓﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﺤﻜﻢ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻫﻢ ﺷﺮﻁ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻘﺪ ﺍﺳﺘﻤﺴﻚ ﺑﺎﻟﻌﺮﻭﺓ...» ٩- ﺗﻜﻴﻪ ﺑﻪ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﻫﺎ ﻭ ﻫﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ، ﮔﺴﺴﺘﻨﻲ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﺭﻓﺘﻨﻲ ﺍﺳﺖ. ﺗﻨﻬﺎ ﺭﺷﺘﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﮔﺴﺴﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﺩ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ. «ﻟﺎ ﺍﻧﻔﺼﺎم ﻟﻬﺎ» ١٠- ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺍﺑﺪﻱ ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎﺍﻧﻔﺼﺎم ﻟﻬﺎ» ﻭﻟﻲ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺗﺒّﺮﻱ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺟﺴﺖ. ١١- ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻛﻔﺮ ﺑﻪ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﺑﺎﻳﺪ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻪ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻧﻪ. ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﻭﻣﻲ ﺷﻨﻮﺩ. «ﻭﺍﻟﻠّﻪ ﺳﻤﻴﻊ ﻋﻠﻴﻢ» @telavate_sobhgahi