💠
ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیستم
▫️
خلق اراده عمومی(۲)
🔅 تفاهم و تعاهد اجتماعی
• آیه۱۲ ممتحنه
❓بیعت بر ترک محرمات اصلیه چه معنایی دارد؟!
❗️آیه۵۳ نور، قسم خوردن بر "طاعت معروفه" را نهی می کند؛ بیعت هم مثل قسم!
• بیعت تاکیدی، اجتماع دو سبب
• در ۵۳ نور، فاعل مذمت شده نه فعل
🔸 "بیعت نصرت" در جنگ و صلح ها غیر از بیعت اسلام و اصل حاکمیت؛ نشانه حکمرانی مردمی است.
• کوتاهی های مردم در جنگهای حضرت امیر(ع) و امام حسن(ع)، ناقض بیعت سیاسی برای حاکمیت آنها نبود.
• بیعت زنان مسلمان هم بمثابه بیعت مکرر مردان در جنگ و صلح
• بیعت، یک تعاهد اجتماعی است و متعلق خود را کاملا معلوم می کند.
• موارد شمارش شده ذیل ۱۲ممتحنه:
- احتباء و خلوت با نامحرم (
الکافی ج۵ص۵۱۹)
- برخی احکام عزاداری زنان (
تفسیر برهان ج۵ص۳۵۷)
⬅️ اینها قابل جمع با بیعت های مکرر است.
• بینش رهبر انقلاب در اینباره: "مردم و ارزشهای الهی باید باهم توأم شوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند"(۹۰/۱۰/۷)
• نمونه تعاهد امیرالمومنین با ناهنجاری اجتماعی مردان کوفه (
السوق فی ظل دولة الاسلامیة ص۶۹)