💠 ایده مولف در این کتاب: 🔸 نویسنده که خود عضو خانه سینما و تئاتر است و پیش از این آثاری چون "جامعه شناسی سینما" و "حقوق تامین اجتماعی" را نوشته در مقدمه این کتاب می نویسد:"هدف این نوع سینما، ایجاد سرگرمی و برانگیختن تمام هیجان‌های آنی نیست؛ بلکه هدف آن، برانگیختن تفکر و رشد توانایی دریافت‌های باطنی تماشاگر است." 🔹 وی همچنین در رابطه با هنرهفتگانه در کتاب خویش تصریح می‌کند: "سینما آخرین هنر و به عبارت دیگر هفتمین هنر است. شش هنر دیگر عبارتند از: تئاتر، نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی و رقص. در این میان، سینما تنها هنری‌است که نه تنها شش هنر دیگر را به خدمت گرفته بلکه به گونه‌ای توانسته آن‌ها را اعتلا نیز ببخشد." 🔸 محوریت کتاب «سینما و اندیشه» سینما است و در مقدمه کتاب نوشته‌شده است که سینما زندگی هنری قرن بیستم را تسخیر کرده‌است. این هنر نخستین و به نحوی قابل بحث همچنان مهم‌ترین است. سینما دوران محقرانه‌ای را در محوطه شهربازی گذرانده است اما در حال حاضر به صنعت میلیارد دلاری تبدیل شده‌است. 💢 این کتاب دارای ۵ فصل مجزا است که هر فصل حداقل ۲۰ بخش دارد و در هر فصل به صورت کامل ابعاد اندیشه‌ای و فلسفی سینما را بررسی شده: 1️⃣ فصل اول این کتاب «کلیات» نام دارد و طی آن سینما مثل بررسی واژه و پیشیشنه سینما، تئوری فیلم، نقد فیلم، ساختار سینما، جامعه پذیری و… بررسی می‌شود. 2️⃣ فصل دوم «سینما و اندیشه» است که بخش‌هایی از قبیل تاثیر سینما بر زندگی مردم، تاثیر فیلم بر تماشاگر، سینمای مناسکی به غیر مناسکی و… را شامل می‌شود. 3️⃣ فصل سوم نیز «فلسفه و سینما» است که رویکرد بازتاب، سینما و واقعیت، تصویر زمان و سینمای مدرن، وجود تیپ‌ها و شخصیت‌های آرمانی و… برخی از زیرعنوان‌های این فصل به حساب می‌آید. 4️⃣ فصل چهارم با نام «اسطوره و سینما»، در رابطه با اسطوره‌ها در سینما بحث می‌کند و علاوه بر تعریف اسطوره درسینما، از اسطوره‌هایی نظیر گرگ انسان، خون‌آشام، غول‌پیکر، پری‌دریایی و… نام می‌برد. 5️⃣ فصل پنجم «فلسفه سینما در ایران و جهان» نام دارد و موضوعاتی نظیر فلسفه سینمای ایران، فرهنگ کپی‌برداری، فلسفه سینما در جهان و… را بررسی می‌کند.