🌴 *در ادامه 👈شرح نامه ۳٠ نهج البلاغه( شرح آیت الله مکارم شیرازی)* 🌴
✉️ *از نامه هاى امام(عليه السلام) است به معاويه.*
⚠️ *به فکر عاقبت کار خود باش!*
✳️امام(عليه السلام) در اين گفتار معاويه اتمام حجت مى کند که هرگز در قيامت نمى توانى بگويى راه تاريک بود و پر پيچ و خم و من آن را نشناختم مى فرمايد:⬇️
💎 نشانه هاى آن روشن است; آيات بينات از يک سو، احاديث معتبر پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) از سوى ديگر و دلايل روشن عقلى از سوى سوم همگى نشانه هاى اين راه هستند که در جاى جاى آن خودنمايى مى کنند.
🔰 به علاوه جاده تاريک نيست: «سُبُلاً نَيِّرَةً» و مسير شاه راه است نه کوره راه: «مَحَجَّةً نَهْجَةً» و هدف نهايى آن که سعادت جاويدان است نيز براى همه معلوم است.
🔰جالب اينکه امام هم «سُبُل» را که جمع سبيل است در کلام خود آورده و هم «مَحَجَّة» را که به معناى جاده وسيع و آشکار است،
🔰زيرا انسان معمولا از جاده هاى فرعى حرکت مى کند تا خود را به جاده اصلى برساند.
🔰سپس به سوى مقصد پيش برود و اگر «سُبُل» با صيغه جمع و «مَحَجَّة» با صيغه مفرد آمده، ناظر به همين است که جاده فرعى که آغاز حرکت است متعدّد است; اما جاده اصلى معمولا يکى است.
🔰 امام(عليه السلام) مى فرمايد: *اطاعت خداوند داراى هدف مطلوبى است که منظور از آن قرب الى الله و رسيدن به سعادت جاويدان و نجات در آخرت و شمول لطف و رحمت الهى در دنياست.*
🔰هوشمندان به سراغ اين هدف مى روند، چون حاضر نيستند سعادت جاويدان و رضاى پروردگار را با اموال و مقامات و شهوات دنيا معاوضه کنند،
🌹همان گونه که در حديثى از امام اميرالمؤمنين(عليه السلام) آمده است:
⬇️⬇️
✳️« *هوشمند کسى است که فضايلش را احيا کند و رذايلش را بميراند* »
🔰در مقابل، *فرومايگان* با اين هدف مخالف اند و تنها به *زرق و برق دنياى زودگذر و ناپايدار و بى اعتبار قناعت مى کنند و گرانبهاترين متاع را به کم ارزش ترين آن مى فروشند که خود دليل بر سفاهت آنهاست.*
🌴💎🌴💎🌴💎
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin