ایجاد تحریف در تنها مولود کعبه؛
مولود کعبه بهمعنای زادهشده در کعبه، به ماجرای تولد امام علی(ع) در کعبه اشاره دارد که از فضایل اختصاصی آن حضرت بهشمار میرود.
تنها علامه امینی از شانزده منبع اهل سنت و پنجاه منبع شیعه نقل کرده که امام علی در کعبه متولد شده است. او از ۴۱ شاعر از قرن دوم تا قرن چهاردهم قمری نیز نام برده که در اشعار خود به تولد امام علی در کعبه اشاره کردهاند.
در شرحی که بر احقاق الحق نوشته شده، ولادت امام علی در کعبه از هفده منبع اهل سنت نقل شده است.سبط بن جوزی، ابن صباغ مالکی،و علی بن برهان الدین حلبی،از علمای اهل سنت هستند که از تولد امام علی در کعبه سخن گفتهاند. در المُستَدَرک عَلَی الصَّحیحَین و کفایة الطالب بر تولد امام علی در کعبه، ادعای تواتر شده است.
شیخ مفید ولادت امام علی(ع) در کعبه را از فضائل اختصاصی ایشان دانسته که قبل از آن برای کسی اتفاق نیفتاده و پس از آن هم اتفاق نخواهد افتاد.
با این حال در برخی از منابع اهل سنت آمده است که یکی از اصحاب پیامبر(ص) بهنام حکیم بن حِزام هم در کعبه به دنیا آمده است.
البته برخی معتقدند این روایت با انگیزه انکار فضائل امام علی(ع) از سوی خاندان زُبیر از اصحاب پیامبر، به دلیل دوستی عموزاده خود، این مطلب را جعل کرده باشند؛ چرا که نسب حکیم بن حزام بن خویلد بن اسد بن عبدالعزی و خاندان زبیر در اسد بن عبد العزی مشترک است.
اما این نظر قطعا نادرست است زیرا راویان و علمای زیادی تاکید کردهاند که تنها علی (علیهالسلام) در کعبه متولد شده است، و امثال حاکم نیشابوری که از محدثین بزرگ اهل سنت است، روایات منحصر بودن ولادت علی (علیهالسلام) را در کعبه متواتر دانستهاند؛ که خود نشانگر تکذیب روایات قلیلی است که درباره حکیم بن حزام آمده است.
سرچشمه انتشار چنین روایاتی در جامعه اسلامی، زبیر بن بکار و مصعب بن عبدالله بوده که مخالفت و دشمنی شدیدی با حضرت علی(ع) داشته و بهمنظور تحتالشعاع قرار دادن و کمرنگ کردن فضیلت ولادت آن حضرت در کعبه، دست به جعل و انتشار چنین اخبار و روایاتی زدند.
اشکالاتی به این ادعا وارد شده است؛ ازجمله:
مُصعَب بن عثمان مجهول است و در کتابهای رجالی نامی از او برده نشده است.
روایت مُرسَل است؛ چراکه مصعب بن عثمان راوی این ماجرا، سالها پس از این ماجرا به دنیا آمده است. بنابراین نمیتوانسته بیواسطه این ماجرا را نقل کند.
پ.ن:
حکیم ابن حزام سیزده سال و به نقلی دوازده سال قبل از عام الفیل در مکه به دنیا آمد،
وی فرزند خویلد بن اسد بن عبدالعزی بن قصی اسدی، یعنی پسر برادر خدیجه همسر پیامبر(ص) و نام مادرش صفیه بوده است.
وی در سال فتح مکه یعنی سال های آخر عمر پیامبر، اسلام آورد! و در زمان پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) احتکار طعام میکرده است! وی عثمانی شدیدی بوده به علی (علیهالسلام) بدگویی میكرد.
او 52 و به نقلی 53 سال در جاهلیت زندگی کرد در جنگ فجار شرکت کرد و پدرش در این جنگ کشته شد. در دوران جاهلیت و اسلام از بزرگان قریش بشمار میرفت.
وی از عالمان علم نسب بود. او در جریان محاصره اقتصادی برای عمه خود خدیجه(س) آذوقه میبرد، حتی یک بار نیز با ابوجهل درگیر شد، با این وجود او به همراه دیگر سران مشرک مکه در تصمیمگیریهای دارالندوه برای تحت فشار گذاشتن پیامبر(ص) کوتاهی نمیکرد.
حکیم قبل از این که مسلمان شود، جنگهایی را علیه حضرت رسولخدا(ص) داشت. او در غزوه بدر در زمره کفار بوده و از کسانی بود که به لشکریان خوراک میداد. حکیم قبل از شروع جنگ به خاطر دیدن نشانههایی این جنگ را به فال بد گرفت و سعی کرد تا بزرگان قریش را از جنگ منصرف کند؛ اما نتوانست. او در میان جنگ نیز اصرار زیادی به عتبه بن ربیعه آورد و به او گفت میان این دو گروه میانجیگرى کن، دیه و خونبهاى ابن حضرمى را بپرداز و آنچه که اصحاب محمّد(ص) از کاروان ابن حضرمى بردهاند قبول کن که پرداخت نمائى، زیرا قریش از محمد(ص) چیزى جز خون بهاى ابن حضرمى و ارزش کالاهاى غارت شده نمیخواهند؛ اما قریش قبول نکرد. حکیم در این جنگ نزدیک بود، کشته شود، چرا که هنگامی که با تنى چند از قریش خود را کنار حوض آب مسلمانان رساند تا از آن بخورند پیامبر فرمود آزادشان بگذارید؛ اما هر کس از آن آب خورد کشته شد، مگر حکیم که اسب داشت و سریع فرار کرد. او بعد از از مسلمان شدنش هر گاه مىخواست سوگند خود را تأکید نماید مىگفت سوگند به خدایی که در جنگ بدر مرا نجات داد.
حکیم بن حزام، 60 سال در جاهلیت زندگی کرد و 60 سال را در اسلام. او در سال 54 یا 55(ه.ق) در دوران خلافت معاویه در سن 120 سالگی در مدینه وفات کرد.
https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D9%88%D9%84%D9%88%D8%AF_%DA%A9%D8%B9%D8%A8%D9%87
@ttt1400