امام در این حکمت دلیل فقرِ فقرا را چپاول بی حد و حصر اموال توسط اغنیاء می داند. می دانیم که حرص مال از قبیل حرص هایی است که انتها ندارد. قرآن یکی از صفات اهل جهنم را همین صفت بر می شمرد.👇🏽 🌻كلَّا ۖ بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ۞وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ۞...۞وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا🌻 💠ولى نه، بلكه يتيم را نمى‌نوازيد؛۞و بر خوراك‌[دادن‌] بينوا همديگر را بر نمى‌انگيزيد؛۞...۞وثروت را بسیار دوست دارید. 🍁 آیات 17و18و20🍁 همچنین قرآن یکی از نشانه های متقین را معین بودن مقداری از اموالشان برای سائل (درخواست کننده کمک) و محرومان می داند.👇🏽 🌸وفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ🌸 و در اموالشان حقّی برای سائل تهیدست و محروم از معیشت بود. 🍂 آیه 19🍂 برخی از مفسرین این حکمت را درباره زکات و خمس پنداشته اند در صورتی که نص صریح قرآن چه در آیات بالا و چه در آیه ای که می خوانیم انفاق را مد نظر و نقطه عطف قرار داده است. چرا که قرآن می گوید، جهنمیان یتیم نواز نبوده و ترغیب بر دستگیری از بینوا هم نمی نمودند و همچنین در مورد متقین می گوید آنها مقدار معینی را برای انفاق به درخواست کننده و کمک به او در نظر می گیرند. آیه زیر شاید بسیار گویا تر باشد👇🏽 ❄️والَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَ لَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ❄️ و کسانی را که طلا و نقره می اندوزند و آن را در راه خدا هزینه نمی کنند، به عذاب دردناکی مژده ده. 🍁 آیه 34🍁 خداوند آنهایی را که مال های بسیار داشته و آنها را در راه خدا خرج نکرده و با آن اموال موجب اعتلای اسلام نمی شوند و برحسب نظر رهبری در مورد انفاق؛ خَلَئی در جامعه اسلامی را با اموال خود پر نمی کنند، بشارت به عذاب دردناک می دهد. https://eitaa.com/twonoor/2232 👈🏾نظر رهبری درباره واژه انفاق حال آنهایی که اموال خود را ماحصل تلاش خود و استفاده از فکر و توانایی خود دانسته و از انفاق نیز امتناع می کنند بهتر است نگاهی به داستان قارون در قرآن و پنداره های او و عاقبتش بیندازند. 🆔 @twonoor