💫بسم الله الرحمن الرحيم💫
#نقد_فرقه_صوفیه
👿👹
#چه_کسانی_نمی_فهمند؟!: گویا و رسا در نقد
#عرفان_التقاطی و تفکرات یونانی
💌💌
#فصل_پنجم:
#برخی_ديگر_از_انحرافات_عرفای_صوفی
💢
#عرفای صوفی عقيده به جبر دارند و انسان را موجودی آزاد و مختار و بااراده نمی دانند، زيرا آنان طبق عقيده وحدت وجود قائلند که يک ذات بيشتر در عالم نيست و آن ذات در قوالب گوناگون به صورت موجودات ظهور نموده است.
بنابراين چون يک وجود و يک ذات بيشتر در عالم موجود نيست، پس يک اراده و يک فاعل هم بيشتر در عالم نيست❗️
آنان خدا را صاحب تمام فعلهاي بشر ميدانند و ميگويند که بشر فقط آلت است و هيچ گونه فاعليتی نسبت به فعل خودش ندارد.
⭕️ چنانچه که مولوی درباره ابن ملجم ملعون میگوید:
آلت حقّي تو فاعل دست حق
کی زنم بر آلت حق طعن و دق [۲]
او با اين عقيده فاسدش همگام با خوارج و ناصبيان، ابن ملجم را از
آن جنايت بزرگ تبرئه میکند و فعلش را به خدا نسبت ميدهد و آن ملعون را آلتي از جانب خدا میداند که هيچ سزاوار سرزنش نيست❗️
😳😳عجب افكار پلیدی👆👆
💢ابن عربی میگوید:
انسان همانند عروسک خيمه شب بازی میماند که حرکاتش جمله نه از خود، که🚫از خيمه شب باز است. [۱] ❌
ابن عربی تصريح ميکند که:
اثبات هرگونه قدرت براي انسان ادعای بی دليل و برهان است. [۲]
به نظر ابن عربی نه تنها انسان که سراسر هستي به حکم استعداد و اقتضاي ذاتی و لايتغير خود در طريقي معين سير ميکند که از ازل تعيين شده است و به هيچ روی دگرگون نمی شود.
📛 وی از اين مسير به صراط مستقيم تعبير ميکند. صراط مستقيم راهی است که کل هستي به ناگزير در آن سير ميکند و جمله راهها بدان باز ميگردد.
👈راهی که کردارهای ارادی انسان نيز به عنوان جزئی از کل هستی به سير در آن ميپردازد و بدين سان جبر به عنوان واقعیتی انکارناپذير چهره می نماید. [۳]
ــــمنابع.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📕[۲]: مثنوي، دفتر دوم.
📕[۱]: فُتوحاتِ مَکيِّه، ج ۳، ص ۶۸.
📕[۲]: فُتوحاتِ مَکيِّه، ج ۱، ص ۴۲.
📕[۳]: دايرة المعارف تشيع، ج ۵، ص ۲۹۸ به نقل از فُصوصُ الحِکَم، ص ۱۰۶.
[39]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
سروش
Sapp.ir/rozaneyeagahi
ایتا
eitaa.com/rozaneyeagahi