وجوه شباهت امام به کعبه   وی درباره وجوه شباهت امام به کعبه در بیان حضرت زهرا(س)، ابراز کرد: شرافت و فضیلت کعبه ذاتی است اگر مردم به کعبه کافر شوند و آن را خانه خدا ندانند از شرافت کعبه کاسته نمی‌شود بلکه آنها ضرر می‌کنند که خود را از شرافت و فضیلت کعبه محروم کردند و نتوانستند از نورانیت کعبه خود را نورانی کنند، امام نیز در این زمینه به منزله کعبه است که شرف و فضل ذاتی دارد هر کس که در دفاع از او کوتاهی کند خودش ضرر کرده و خود را از فیض، برکات و نورانیت امام محروم کرده است.   این کارشناس مهدوی تاکید کرد: کعبه منصوب خدا است «جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ» (مائده، آیه ۹۷) با آمدن مردم به مکه و طواف کردن آنها کعبه، کعبه نمی‌شود و با نیامدن آنان به مکه و طواف نکردشان نیز کعبه از کعبه بودن خارج نمی‌شود، امام نیز مجعول و منصوب خدا است «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» (بقره، آیه ۱۲۴) اگر همه مردم رو به امام بیاورند و به او رأی دهند او امام نخواهد شد چون او امام بوده است و اگر پشت به او کنند و رأی ندهند یا از رأی خود بر گردند از امام بودن عزل نمی‌شود چون مقام امامت را مردم به امام نداده بودند تا بخواهند از او بگیرند.   وی در ادامه گفت: کعبه را خداوند نصب کرده است تا علم و محور وحدت همه مسلمین باشد و با آمدن مسلمین از دورترین نقطه جهان به مکه و قرار گرفتن زیر این بیرق قدرت و برادری آنها به نمایش گذاشته شود، امام نیز منصوب خدا قرار گرفته تا محور همه مسلمین باشد تا کسی از اسلام منحرف نشود از این رو رسول خدا(صلی الله علیه وآله ) فرمودند: «فانما مثلک فی الامه مثل الکعبه نصبها الله علما وانما تؤتی من کل فج عمیق ونأی سحیق و لاتاتی و انما انت علم الهدی و نورالدین و هو نورالله» (بحارالانوار، ج ۲۳,، ص ۴۸۳،احتجاج طبرسی ،ج ا، ص ۴۴۶) یعنی فقط مَثَل تو در میان امت، مَثل کعبه است که خداوند به عنوان عَلَم و پرچم، آن را نصب و معین کرد و از هر درّه عمیق و ناحیه دور دستی به سوی او می‌شتابند و او به سوی آنها نمی‌رود و تو (ای علی !) پرچم هدایتی، نور و روشنایی دینی و آن نور خدا هستی...   حجت الاسلام حسن زاده ابراز کرد: رابطه و نسبت مردم با کعبه و نسبت کعبه با مردم نسبت فقیر و غنی است. کعبه در اوج بی‌نیازی است، ولی مردم در اوج فقر و نیاز و محتاج به معنویت کعبه هستند پس کعبه به سوی مردم نمی‌رود ولی این مردم هستند که به سمت کعبه می‌روند. امام نیز همین گونه است که در اوج بی‌نیازی است چراکه مقام امامت را از مردم نمی‌گیرد تا به سمت مردم برود و آنها را متوجه خودش کند. این مردم هستند که سخت محتاج به دستگیری امام هستند از همین رو است حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در پاسخ محمد بن ولید که پرسید چرا اینگونه فداکاری می‌کنید؟ می فرمایند: پدرم فرمودند: «مثل الامام مثل الکعبه توتی ولاتاتی: بحار،ج۳۶،ص ۳۵۸».