💢 طـبـقــات بـهــشــــت 💢 ✨از دیـدگـاه قـــرآن کـریـم✨ ‌⇦• دارالسلام‌ ⇦• دارالجلال‌ ⇦• جنت المأوی ⇦• جنت خلد ⇦• بهشت عدن، ⇦• جنت فردوس‌ ⇦• جنت نعیم نام بهشت‌های هفت گانه‌ای است که در منابع روایی و تفسیری ما آمده است.[1] ⬅️ در این جا با بهره گیری از آیات و روایات و دیدگاه‌های مفسران به معرفی هر یک از این بهشت‌ها می‌پردازیم 1⃣ دارالسلام 💠🔹خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: و خداوند به سرای صلح و سلام دعوت می‌کند.[2] ⬅️برخی معتقدند منظور از سلام در اینجا، همان خدای متعال است چرا که خداوند دعوت می‌کند به سوی خانه خود و خانه‌ی خدا همان بهشت است.[3] ⬅️ برخی گفته‌اند مقصود از دارالسلام، جایی است که، ساکنانش از هرگونه آسیب‌ها در امانند. ✍ از جبائی نقل شده است که بهشت را بدین جهت دارالسلام نامیدند، چون که ساکنانش از دست هم در أمن و سلامت هستند، ملائکه بر آنان سلام می‌کنند، پروردگارشان بر آنها سلام می‌رساند، در آنجا جز سلام چیز دیگری نمی‌شنوند، همچنین به غیر از سلام و سلامت چیزی نمی‌بینند. این دیدگاه مورد تأیید قول خدای متعال است که می‌فرماید: "گفتار و دعای آنها در آنجا سلام است"[4]،[5] ✍همچنین از ابن عباس نقل شده است: ☑️ دارالسلام همان بهشت است، ◽️ساکنانش از هرگونه آفت، آسیب، نقص، مریضی و بیماری در امان هستند، ◾️ساکنان دارالسلام از پیری، مرگ، تغییر و تحول فیزیکی مصون و محفوظ اند. ◽️آنان کسانی هستند که در آنجا گرامی‌اند و هرگز مورد اهانت واقع نمی‌شوند. ◾️آنان همیشه عزیزند و هرگز ذلیل و خوار نمی‌شوند. ◽️ساکنان دارالسلام همیشه غنی‌اند و هرگز فقر به سراغشان نخواهد آمد. ◾️آنان سعادت یافتگانند و هیچ وقت شقی نخواهند شد، ◽️در قصرهای دُرّ و مرجان که درهایش به سوی عرش رحمان گشوده می‌شود، ساکن‌اند، ◾️در آنجا ملائکه از هر سو بر آنان وارد می‌شوند و می‌گویند سلام بر شما به آنچه بر آن صبر کردید، پس خوشا به این عاقبت [6]   💠🔹علامه طباطبائی در تفسیر المیزان در تفسیر قول خدای متعال که می‌فرماید: "لهم دار السلام" می‌نویسد: منظور از سلام همان معنای لغوی آن است که از ظاهر سیاق آیه بر می‌آید و آن در امان بودن از آفات و آسیب‌های ظاهری و باطنی است. دارالسلام همان جایی است که هرگونه آسیبی نظیر مرگ، پیری مریضی، فقر، حزن و اندوه و .... در آن راه ندارد، و این همان بهشت موعود است[7]   هم‌چنین گفته شده است که را دارالسلام نامیدند، بدان جهت که آنجا، خانه‌ی است که همان صحت و سلامتی است.[8] 🖇 .... ✍ منابع: [1] اعانة الطالبین، جلد۴، صفحه۳۸۵ [2] یونس، آیه ۲۵ [3] این نظر از حسن و قتاده نقل شده است. [4] یونس، ایه ۲۰ [5]  بعض ما ورد فی الدنیا والاخرة، صفحه۳۲، نشر دار المصطفی [6] بحارالانوار، جلد۸، صفحه۱۹۴ [7] المیزان، جلد۷، صفحه۳۴۵ [8] همان، جلد۱۰، صفحه۳۹