هدایت شده از گل یاس
نکته تفسیری صفحه ۹۸: نه به آرزوهای شماست و نه به آرزوهای دیگران: ما به جهان هستی و واقعیت­ هایش به دو صورت می­ توانیم نگاه کنیم؛ آن​گونه که دوست داریم، و آن​گونه که هست. اگر به جهان آن­گونه بنگریم که هست، با شناختی صحیح از هستی، تلاش و کوشش می­ کنیم و از اسباب و وسایلی که خدا برای سعادتمان قرار داده، به درستی بهره می­ گیریم و از آنچه مانع رشد و کمالمان می­ شود، دوری می­ کنیم. اگر امّا آن­گونه به جهان بنگریم که دوست داریم، می­ توانیم واقعیت­ های آن را در خیال خود تغییر دهیم و دنیایی زیبا و ایده­ آل در پندار خویش ایجاد کنیم؛ دنیایی که در آن، ما انسان­هایی بزرگ و قدرتمند هستیم که از ما کسی خوشبخت­ تر وجود ندارد. چنین دنیایی اما دیر یا زود به پایان می­ رسد و هنگامی ­که انسان با واقعیت­ های جهان روبه​ رو می­ شود، با واقعیتی غیر از آنچه در ذهن خود می­ پرورانده، مواجه می­ شود؛ زیرا می­فهمد آنچه که در عالم خیال خود از خویشتن ساخته بوده، با حقیقت زندگی دنیا تفاوت بسیاری دارد؛ در حالی که او به جای تلاش و کوشش، در عالم خیالاتش به خوشبختی رسیده بود و هم​ اکنون هیچ اثری از آن وجود ندارد! در زمان پیامبر(ص)، یهودیان و مسیحیانی ­که از پذیرفتن دعوت آن حضـرت سر باز زده بودند، پندارهای عجیب و غریبی داشتند، و به جای پذیرش حق، با خیالات و اوهام خویش زندگی می­کردند. مثلاً می­ گفتند: دین ما قدیم­ تر است؛ یا ما بندگان مخصوص و ویژه​ ی خدا هستیم و به همین سبب از شما مسلمانان برتریم! برخی از مسلمانان بی­ اطلاع نیز از این سخنان برآشفته می­ شدند و پاسخ­ های غیر منطقی به آن​ها می­ دادند و مثلاً می­ گفتند: ما از شما برتریم؛ زیرا پیامبر ما، آخرین پیامبر است. در این هنگام، این آیات نازل شد [1]و تمام این خیالات را به کناری نهاد و با صراحت اعلام کرد که خوشبختی و کمال، با ادعا و آرزو به دست نمی­ آید؛ بلکه این ایمان و عمل صالح است که سعادت حقیقی را برای انسان­ها رقم می­زند. آری، کار بد، کیفر، و کار خوب، پاداش دارد. امامان معصوم(ع) نیز پیروان خود را از خیال‏پردازی و اعتقادات موهوم باز داشته­ اند و تنها راه نجات را «عمل و کردار نیک» معرفی کرده­ اند. پیشوای پنجم ما در این باره فرموده است: «به خدا سوگند، ما با خود ضمانت دوری از دوزخ را نداریم و بین ما و خدا خویشاوندی وجود ندارد، و ما بر خدا دلیلی نداریم [که بی­ جهت کسی را به بهشت برسانیم]، و ما خودمان فقط با اطاعت از خدا به او نزدیک می­ شویم. بنابراین، هر کس از شما که از خدا اطاعت کند، دوستی ما به او سود می­ رساند، و هر کس که خدا را نافرمانی کند دوستی ما به او سودی نمی­ رساند. وای بر شما! بی­ جهت مغرور نشوید. وای بر شما! بی­ جهت مغرور نشوید.»[2] این قانون الهی، نه فقط بر جهان پس از مرگ، که بر همین دنیا نیز حاکم است. حقیقت این است که بسیاری از کشورهای بی­ ایمان، با به کار بستن دستورهای دین ما به پیشـرفت­ های زیادی رسیده­ اند، و ما با رها کردن آن دستورها، عقب مانده­ ایم. جدّیت، کوشش، راست­گویی، امانت­داری، دقّت در کارها و... ، همه و همه، دستورهایی​ است که در دل دین ما نهفته است و ما به بسیاری از آن​ها بی­ توجّهی کرده­ ایم. این حقیقتی تلخ است که امیر مؤمنان علی علیه السلام در آستانه​ ی شهادت به ما یادآوری کرد: «خدا را در مورد عمل به قرآن در نظر بگیرید. مبادا افرادی غیر از شما مسلمانان، در عمل به دستورهای آن از شما سبقت بگیرند.» [1] - تفسیر نمونه، ج 4، ص 140 [2] - الکافی، ج 2، ص 75