نکته تفسیری صفحه ۱۴۳: خدا بهتر می­ داند که رسالت خویش را به چه کسی بسپارد: حضـرت نوح (ع)، حضـرت ابراهیم(ع)، حضـرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع)، سقراط، افلاطون، ارسطو، ابوعلی سینا، ابونصر فارابی؛ نام اين افراد براي همه‏ی ما آشناست؛ انسان‏هاي بزرگي كه بر تاريخ بشريت اثرگذار بوده‏اند؛ هرچند تأثیر بعضی بیشتر و تأثیر برخی کمتر بوده است. نکته‏ی مهم این است که همه‏ی این افراد، دارای علم و دانش و کمالات زیادی بوده­ اند؛ ولی بین آنان این تفاوت مهم وجود دارد که دیگران نیز می­ توانند به مقام برخی از آنان مانند ابوعلی سینا، ارسطو، افلاطون و... دست یابند؛ ولی رتبه و مقام بعضی دیگر مانند حضرت ابراهیم(ع)، دور از دسترس دیگران است؛ چرا که این مقام از سوی خدا به آنان داده شده است. آری، مقام رسالت، مقام ویژه‏ای­ است که خداوند به برخی از بندگان خاص خود بخشیده و آنان را شایسته‏ی شنیدن پیام­ های خود و ارتباط با عالم فرشتگان کرده است. در واقع، رسالت، مقامی «انتصابی» است و نه «اکتسابی». یعنی پیامبران از سوی خدا منصوب شده­ اند، و نبوّت، رتبه­ ای نیست که مردم دیگر بتوانند با طی مراحلی آن را کسب کنند. پیامبران وظیفه دارند که پیام­ های خدا را از عالم غیب دریافت کنند و به مردم برسانند و آنان را تربیت کنند و برایشان سرمشق زندگی باشند. روشن است که ایفای این وظیفه‏ی مهم، نیازمند پاکیزگی روح، والایی فکر و اندیشه، صبر و تحمّل فراوان، و صفات و ویژگی­ هایی­ است که تنها خدا از بودن آن در وجود یک انسان باخبر است و او می­داند که چه کسی لیاقت رهبری مادّی و معنوی مردم را دارد. به­­راستی اگر نبوّت چون برخی از مدارج علمی مانند فوق لیسانس و دکترا، مقامی اکتسابی بود و هر کس با هر خلق و خویی می­ توانست به آن دست یابد، معلوم نبود کسانی که به پیامبری می­ رسیدند، چه روحیاتی داشتند و بر سر بشریت چه بلایی می­ آوردند. بانوی زنان جهان حضـرت زهرا… در این ­باره فرموده است: گواهی می­ دهم که پدرم محمدصلوات الله علیه، بنده‏ی خاص خدا و پیامبر اوست. پیش از آن­که او را به سوی مردم بفرستد، او را انتخاب کرد، و قبل از آن­که او را برگزیند، نامش را در میان پیامبران دیگر معرفی کرد، و پیش از آن­که او را مبعوث کند، او را برگزید؛ در آن هنگام که موجودات هنوز خلق نشده بودند... و این برگزیدن از آن جهت بود که خدا می­دانست سرانجام کارها چه می­ شود و مأموریت مهم رسالت را چه کسی به خوبی انجام می‏دهد[1]. مقام امامت نیز همچون مقام رسالت، مقامی انتصابی­ است و مصداق­ های آن را خدای بزرگ مشخّص کرده است. به نقل تاریخ، در روزگار امامان، دوست و دشمن گواهی می­دادند که مقام امامت، تنها شایسته­ ی امامان معصومی­ است که خدا معلوم کرده است و هیچ­کس دیگری شایستگی چنین مقامی را ندارد.[2] [1] - بحارالانوار، ج 29، ص 221 [2] - برای آگاهی بیشتر ر.ک به : الکافی، ج 1، ص 97، الدعوات ص 204 و بحارالانوار، ج 81، ص 244