عدالت براي همسران در قرآن در كتاب كافي از نوح بن شعيب و محمد بن الحسن روايت شده است كه ابن ابي‌العوجاء از هشام بن حكم پرسيد مگر خدا حكيم نيست؟ هشام گفت: بله، خداوند احكم الحاكمين است. ابن ابي‌العوجاء گفت: به من خبر ده از آيه: {فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْني وَثُلاثَ وَرُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً} (1) ازدواج كنيد با آنچه كه خوش آيد شما را از زنان دو و سه و چهار و اگر بترسيد كه عدالت را پيشه‌ي خود نكنيد پس يكي را به ازدواج خود درآوريد. مگر اين حكم قرآن نيست؟ هشام گفت: بله، ابن ابي‌العوجاء گفت: پس به من خبر ده از آيه: {وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ} (2) و هرگز نمي‌توانيد بين زنانتان عدالت را رعايت نماييد اگر چه بسيار علاقه به رعايت اعتدال علاقه داشته باشيد... كدام حكيم به اين گونه سخن مي‌گويد؟ هشام جوابي نداشت. از همين رو به مدينه نزد حضرت صادق - عليه السّلام - آمد و ماجراي خود را باز گفت. حضرت فرمود: اينكه خدا مي‌فرمايد: {فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ ...} مقصود عدالت در نفقه خرج زن است و اينكه مي‌فرمايد: {وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا ...} مقصود عدالت در محبت است. چون هشام اين جواب را به ابن ابي‌العوجاء رسانيد، وي گفت: به خدا اين جواب از خودت نيست. پاورقي‌ها: ------------------------------ 1) سوره نساء، آيه 3. 2) سوره نساء، آيه 129. منبع: الكافي، ج 5 @yavaranQoran