نکته تفسیری صفحه ۱۴۲:
شیاطین جنّ و انس:
دو واژهی شیطان و شیاطین، بارها به گوش ما خورده است. بیشتر ما گمان می کنیم که شیاطین، موجودات پلیدی هستند که ما را به کارهای بد وسوسه می کنند و از چشمان ما پنهان هستند. البته این تصّور اشتباه نیست؛ زیرا بخش عمده ای از شیاطین، از جنّیان هستند. جنّیان، موجودات ناپیدایی هستند که به فرمودهی قرآن، دارای عقل و شعورند، و برخی از آنان، مؤمن و نیکوکار، و بعضی کافر و شرور هستند.[1] از نظر قرآن کریم،[2] جنّیان کافر و شرور، جزء شیاطین محسوب می شوند؛[3] زیرا شیطان به معنای موجود شروری است که از خیر و خوبی دور شده [4] و از فرمان خدا سرپیچی می کند[5].
بر اساس قرآن، بزرگِ شیاطینِ جن، «ابلیس» است؛ جنّی که در ابتدا به سبب عبادت فراوانش، در صف فرشتگان وارد شده بود؛ ولی سرپیچی او از فرمان خدا و سجده نکردنش به حضرت آدم باعث شد که از آن مقامِ والا رانده شود. او نیز از آن به بعد تصمیم گرفت که تمام تلاش خود را برای گمراهی انسانها به کار بندد. به همین سبب، همراه جنّیان شرور دیگر تلاش می کند که با وسوسهی انسان ها و زیبا جلوه دادن کارهای بد در نظر آنان، آنها را به گمراهی و بیچارگی بکشاند. این آیه امّا علاوه بر شیاطین جنّی، از شیاطین انسانی نیز سخن می گوید؛ انسان هایی پلید و شرور که از فرمان خدا سرپیچی می کنند و در پی گناه و لجاجت با حق و حقیقت، تمام وجودشان تاریک و ظلمانی شده، و بزرگترین هدفشان در زندگی، شکست دادن پیامبران و نابودی دین خدا شده است. به همین علت، وسوسه های افراد شیطان صفت را می شنوند و این افکار پلید و توطئه آمیز را در ظاهر سخنانی زیبا و فریبنده به انسانهایی که مانند آنان می اندیشند، منتقل می کنند و می کوشند مردم دیگر را نیز به خود جلب کنند، و در راه مبارزه با حق، از هیچ خلاف و جنایتی کوتاهی نمی کنند. اینان، موجوداتی خبیث اند که به فرمودهی امام صادق(ع)، صورت هایشان مانند انسان است، ولی دل و جانشان، دل و جان شیاطین است[6]. خداوند در آیات دیگری از قرآن نیز به این حقیقت اشاره کرده است. مثلاً در آیهی 14 سورهی بقره، از جلسات مخفیانه ی منافقان با شیاطین انسانی گفته است. همچنین در آیهی 6 سورهی ناس، به شیاطین جنّی و انسی اشاره شده است. امام صادق(ع) فرموده است: «دل و جان هر انسانی، دو گوش دارد؛ در کنار یک گوش، فرشته ای هدایتگر نشسته، و در کنار دیگری، شیطانی دروغ پرداز. آن یکی، او را به کارهای خیر وا می دارد، و این یکی، او را از کارهای خوب بازمی دارد، و همانطور که برخی از شیاطین جنّی انسان را به کارهای بد وا می دارند، بعضی از شیاطین انسانی او را به گناه تشویق می کنند.» [7]
[1] - برای اطلاع بیشتر ر.ک به سورة مبارکة جن
[2] - مفردات راغب، ص 454
[3] - تفاسیر اطیب البیان و المیزان، ذیل آیة 37 ص
[4] - برای اطلاع بیشتر ر.ک به مفردات راغب اصفهانی و قاموس ذیل مادة «شطن»
[5] - برای اطلاع بیشتر ر.ک به تفسیر مجمع البیان، ابتدای تفسیر فاتحه الکتاب، توضیح استعاذه
[6] - تفسیر کنز الدقائق و بحرالغرائب، ج 4، ص 427
[7] - بحارالانوار، ج60، ص 246
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd