شرح و تفسير سخاوت، بهترين وسيلۀ ارتباط‍‌ امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به يكى از آثار مهم كرم و سخاوت اشاره مى‌كند و مى‌فرمايد:«رابطۀ سخاوت از خويشاوندى بيشتر است»؛ (الْكَرَمُ‌ أَعْطَفُ‌ مِنَ‌ الرَّحِمِ‌) . «اعطف» به معناى مايل‌تر و با محبت‌تر است و از مادۀ «عطف»(بر وزن وقت) گرفته شده است. در بعضى از منابع لغت،«كرم» را بخشش توأم با سهولت و بدون سخت‌گيرى گفته‌اند، ازاين‌رو «كريم» كسى است كه به راحتى به افراد نيازمند بخشش مى‌كند. توجه به اين نكته نيز لازم است كه در منابع لغت براى واژۀ «كرم» دو معنا ذكر شده است: نخست جود و بخشش و دوم شخصيت و شرافت و ممكن است كه هر دو به يك معنا بازگشت كنند، زيرا يكى از نشانه‌هاى شخصيت و شرافت انسان، جود و بخشش است؛ ولى در هر حال معناى اين كلمه در گفتار حكيمانۀ بالا همان جود و بخشش است. دانشمندان و شارحان نهج البلاغه براى اين كلام دو تفسير كرده‌اند: نخست اين‌كه تأثيرى كه كرم دارد بيش از تأثير خويشاوندى است، زيرا كرم جزء طبيعت شخص كريم است، ازاين‌رو بدون هيچ گونه تكلفى آن را اعمال مى‌كند؛ ولى خويشاوندى گاه در حدى نيست كه انسان را وادار به سخاوت و بخشش كند، بلكه ممكن است در بعضى از اوقات براثر ترس از سرزنش مردم يا ساير خويشاوندان باشد كه چرا فلان كس به برادر نيازمندش توجهى ندارد، بنابراين در بعضى از موارد، كرم خويشاوندان توأم با تكلف است در حالى كه كرم كريمان چنين نيست. تفسير ديگر اين‌كه كرم و سخاوت سبب عطف توجه مردم به شخص كريم مى‌شود و چه بسا او را حتى بيش از برادر يا پدر و مادر خود دوست مى‌دارند و به تعبير ديگر آن رابطۀ عاطفى كه از كرم سرچشمه مى‌گيرد گاه قوى‌تر از روابط‍‌ عاطفى‌اى است كه از خويشاوندى ناشى مى‌شود. ممكن است هر دو معنا در كلام امام عليه السلام جمع باشد، هر چند معناى اوّل مناسب‌تر به نظر مى‌رسد. در هر صورت پيام اين كلام حكيمانه اين است كه كريمان را در كار خود تشويق مى‌كند؛ از يك سو آن‌ها را برتر از خويشاوندان مى‌شمارد و از سويى ديگر رابطۀ عاطفى آن‌ها را با مردم بيش از رابطه خويشاوندان با يكديگر توصيف مى‌نمايد و اين‌ها همه از آثار كرم است. دربارۀ اهميت كرم و مقام كريمان روايات زيادى از معصومان عليهم السلام نقل شده است. دربارۀ اهميت كرم همين بس كه يكى از صفات بارز خدا كريم بودن است و پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله كرم خويش را از همه برتر مى‌شمرد و مى‌فرمود: «أنَا أكْرَمُ‌ الْأوَّلينَ‌ وَ الْآخِرينَ‌ وَ لا فَخْرَ؛ من كريم‌ترين اولين و آخرين هستم و افتخار هم نمى‌كنم (زيرا آن را وظيفۀ خود مى‌دانم)». ١ در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم كه فرمود: «إِنَّ‌ السَّخَاءَ شَجَرَةٌ‌ مِنْ‌ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ‌ لَهَا أَغْصَانٌ‌ مُتَدَلِّيَةٌ‌ فِي الدُّنْيَا فَمَنْ‌ كَانَ‌ سَخِيّاً تَعَلَّقَ‌ بِغُصْنٍ‌ مِنْ‌ أَغْصَانِهَا فَسَاقَهُ‌ ذَلِكَ‌ الْغُصْنُ‌ إِلَى الْجَنَّة؛ سخاوت، درختى از درختان بهشت است كه شاخه‌هاى آن در دنيا آويزان شده، هركس سخاوتمند باشد به يكى از اين شاخه‌ها مى‌چسبد و او را به بهشت مى‌رساند». ١ در بعضى از احاديث ميان سخاوت و كرامت تفاوت ذكر شده و كريم بالاتر از سخى شمرده شده است همان‌گونه كه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در حديثى مى‌خوانيم: «الرِّجَالُ‌ أَرْبَعَةٌ‌ سَخِيٌّ‌ وَ كَرِيمٌ‌ وَ بَخِيلٌ‌ وَ لَئِيمٌ‌ فَالسَّخِيُّ‌ الَّذِي يَأْكُلُ‌ وَ يُعْطِي وَ الْكَرِيمُ‌ الَّذِي لَا يَأْكُلُ‌ وَ يُعْطِي وَ الْبَخِيلُ‌ الَّذِي يَأْكُلُ‌ وَ لَا يُعْطِي وَ اللَّئِيمُ‌ الَّذِي لَا يَأْكُلُ‌ وَ لَا يُعْطِي؛ انسان‌ها چهار گونه‌اند: سخاوتمند و كريم و بخيل و لئيم. سخاوتمند كسى است كه هم خودش مى‌خورد و هم به ديگران مى‌بخشد و كريم كسى است كه خودش نمى‌خورد (و ايثار مى‌كند) و به ديگران عطا مى‌نمايد و بخيل كسى است كه خودش مى‌خورد اما چيزى به ديگرى نمى‌دهد و لئيم آن‌كس است كه نه خود مى‌خورد و نه به ديگرى مى‌بخشد». ٢ در حديث ديگرى از اميرمؤمنان عليه السلام مى‌خوانيم كه فرمود: «الْكَريمُ‌ مَنْ‌ بَدَأَ بِإِحْسانِهِ‌؛ كريم كسى است كه بى‌آن‌كه از او طلب كنند احسان مى‌كند». ٣ در تعبير ديگرى از همان حضرت عليه السلام آمده است: «الْكريمُ‌ مَنْ‌ سَبَقَ‌ نَوالُهُ‌ سُؤالَه؛ كريم كسى است كه بخشش او بر سؤال و تقاضا پيشى مى‌گيرد»