صحابه معصوم نبودند پس با این مقدماتی که عرض شد اگر نقد و انتقادی از بعض صحابه بشود مورد مذمت نخواهد بود چه آنکه صحابه عموما بشری بودند عادی و غیر معصوم پس وقتی معصوم نبودند جایز الخطا بوده اند. حافظ- ما هم قائلیم که صحابه معصوم نبودند ولی مسلّما همگی آنها عدول بودند معصیتی از آنها صادر نمی شد. داعی- بی لطفی فرمودید که بطور مسلّم آنها را عادل و مبرّا از معاصی دانستید زیرا که اخبار منقولۀ در کتب معتبرۀ علمای خودتان بر خلاف این معنی حکم می‌کند که بسیاری از اکابر صحابه روی عادت دیرینه گاهی مرتکب معاصی می‌شدند. حافظ- ما که از چنین اخبار اطلاع نداریم چنانچه شما دارید بیان فرمائید. داعی- گذشته از آنچه در جاهلیت می‌نمودند در اسلام هم مرتکب بسیاری از معاصی می‌شدند که داعی من باب نمونه به نقل یکی از آن اخبار اکتفا می‌نمایم. زیرا که بزرگان از علماء خودتان در کتب معتبره خود نقل می‌نمایند که سال فتح مکه (هشتم هجری) عدّه ای از کبار صحابه مجلس انسی داشتند که در آن مجلس سرّی شراب صرف نمودند. حافظ- بطور قطع این خبر از مجعولات مخالفین است زیرا که صحابه بزرگ در مجلس فساد حاضر نمی شدند تا چه رسد بنوشیدن شراب بعد از حکم بحرمت؟. داعی- قطعا از مجعولات مخالفین نیست بلکه اگر جعل نمودند علماء خودتان نمودند. نواب- قبله صاحب چنین مجلسی اگر بوده حتما نام صاحب خانه و مدعوین برده شده است شما می‌توانید این مطلب را برای ما باز نمائید. داعی- بلی این مطلب کاملا در نزد علماء شما بطور وضوح بیان گردیده. نواب- متمنی است بیان فرمائید تا حلّ معمّا گردد. پیشاور.... https://eitaa.com/zandahlm1357