.......:
۹-۱-۳-۱- زن شریک زندگی مرد نه تابع محض او
این طور هم نیست که بگوییم همه جا خانم باید از آقا تبعیت کند؛ نخیر. چنین
چیزی نه در اسلام داریم و نه در شرع. «الرّجالُ قَوّامونَ عَلیَ النِّساء» [۱] معنایش این نیست که زن بایستی در همه ی امور تابع شوهر باشد. نه! یا مثل برخی از این اروپاندیدههای بدتر از اروپا و مقلّد اروپا، بگوییم که زن بایستی همه کاره باشد و مرد باید تابع باشد. نه! این هم غلط است. بالاخره دو تا شریک و دو تا رفیق هستید. یک جا مرد کوتاه بیاید، یک جا زن کوتاه بیاید. یکی این جا از سلیقه و خواست خود بگذرد، دیگری در جای دیگر، تا بتوانید با یکدیگر زندگی کنید. [۲]
۱۰-۱-۳-۱- برابری زن با مرد در رسیدن به مقامات معنوی و درجات انسانی
در زمینه ی مسائل معنوی، زنان جزو پیشگامان حرکت معنوی انسان به سوی پیشرفتها هستند... آن جایی که بحث ایمان و اسلام و صبر و صدق و مجاهدت در راه به دست آوردن ارزشهای انسانی و اسلامی و معنوی است، میفرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ و الْقانِتینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصّادِقینَ وَ الصّادِقاتِ و الصّابِرینَ وَ الصّابِراتِ». [۳] در این آیه ده عنوان برای ارزشهای معنوی ذکر میشود؛ اسلام، ایمان، قنوت، صدق، صبر، خشوع و دیگر چیزها. زن و مرد در این میدان، دوش به دوش حرکت میکنند و پیش میروند؛ هر دو را ذکر میکند. این بت مردگرایی را که در جاهلیتها همیشه به وسیله ی مردان و حتی به وسیله ی زنان پرستیده میشد، اسلام در این آیات میشکند. در میدان مسائل سیاسی و اجتماعی، بیعت زن را یک امر لازم و یک مسأله ی زنده معرفی میکند. [۴]
«إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ... » مرد مسلمان، زن مسلمان. مرد عابد، زن عابد. مرد متهجّد، زن متهجّد. در اسلام همه ی این مقامات معنوی و درجات انسانی، بین زن و مرد بالسّویه تقسیم شده است. در این موارد، مرد و زن با یکدیگر مساوی و برابرند. هر کس که برای خدا کار کند، «مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی»؛ چه
مرد باشد و چه زن، «فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً [۱] ». [۲]
اسلام طرفدار تکامل بشر است. برای اسلام، زن و مرد هیچ فرقی ندارد. برای اسلام، جنس زن یا جنس مرد مطرح نیست؛ تکامل انسانی مطرح است. یک جا سخن از مرد گفته میشود، یک جا سخن از زن. به یک مناسبت از زن تجلیل میشود، به یک مناسبت از مرد؛ چون دو حصّه ی پیکره ی بشرند، دو بخش وجود بشری هستند. از لحاظ جنبه ی بشری و جنبه الهی، هیچ تقاوتی با همدیگر ندارند. [۳]
۱۱-۱-۳-۱- لزوم رسیدن زنان به حدّ اعلای رشد فکری و سیاسی و معنوی
اسلام میخواهد که رشد فکری و علمی و اجتماعی و سیاسی و - بالاتر از همه - فضیلتی و معنوی زنان، به حدّ اعلی برسد و وجودشان برای جامعه و خانواده ی بشری - به عنوان یک عضو - حدّ اعلای فایده و ثمره را داشته باشد. همه ی تعالیم اسلام از جمله مسأله ی حجاب، بر این اساس است. [۴]
۱۲-۱-۳-۱- برابری حقوق و رعایت عدالت میان زن و مرد
در اسلام آن چه که مطرح است، عبارت است از تعادل؛ یعنی رعایت عدالت محض میان افراد بشر، از جمله میان جنس زن و جنس مرد. برابری در حقوق مطرح است، امّا در جایی ممکن است احکام زن با احکام مرد متفاوت باشد؛ هم چنان که طبیعت زن با طبیعت مرد در بعضی از خصوصیات متفاوت است. بنابراین، بیش ترین حقایق و بیش ترین واقعیتهای فطرت و طینت بشری در مورد زن و مرد، در معارف اسلامی است. [۵]
۱۳-۱-۳-۱- برابری زنان و مردان در حفظ، اداره و پیشرفت جامعه ی اسلامی و مجموعه ی نظام اجتماعی
اسلام وقتی که میگوید: «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» [۱]، یعنی مؤمنین و مؤمنات در حفظ مجموعه ی نظام اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر همه سهیم و شریکند؛ زن را استثناء نکرده. ما هم نمی توانیم زن را استثناء کنیم. مسئولیت اداره ی جامعه ی اسلامی و پیشرفت جامعه ی اسلامی بر دوش همه است؛ بر دوش زن، بر دوش مرد؛ هر کدام به نحوی بر حسب تواناییهای خودشان. [۲]
----------
[۱]: . سوره ی نساء، آیه ی ۳۴.
[۲]: . خطبه ی عقد مورخه ی ۱۹-۱-۱۳۷۷.
[۳]: . سوره ی احزاب، آیه ی ۳۵.
[۴]: . بیانات در دیدار با گروه کثیری از بانوان ۳۰-۰۶-۱۳۷۹.
[۱]: . سوره ی نحل، آیه ی ۹۷.
[۲]: . بیانات در دیدارگروهی از پرستاران: ۲۰-۰۷-۱۳۷۳.
[۳]: . بیانات در همایش بزرگ بانوان در ورزشگاه آزادی به مناسبت جشن میلاد کوثر۳۰-۰۷-۱۳۷۶.
[۴]: . بیانات در دیدار با گروهی از بانوان پزشک سراسر کشور ۲۶-۱۰-۱۳۶۸.
[۵]: . بیانات در همایش بزرگ بانوان در ورزشگاه آزادی به مناسبت جشن میلاد کوثر۳۰-۰۷-۱۳۷۶.
[۱]: . سوره ی توبه، آیه ی ۷۱.
[۲]: . بیانات در دیدار گروه کثیری از بانوان نخبه در آستانه ی سالروز میلاد حضرت زهرا (س